Social Technographics Score

In oktober 2013 ontwikkelden de analisten van Forrester Research een score die de mate van interactie van gebruikers met bedrijven weergeeft. Deze Social Technographics Score is een vervolg op de befaamde Social Technographics Ladder, waarin groepen Social Media gebruikers gerangschikt worden op basis van aanwezigheid op sociale kanalen.

Social Media Model - Social Technographics Score, Forrester

De analisten van Forrester zien dat de ontwikkeling verschuift van mate van aanwezigheid naar mate van interactie. Een groot deel van de wereldbevolking is al online, de vraag is nu in welke mate zij actief zijn. Voor bedrijven een goede maatstaf om te bepalen hoe met deze potentiële doelgroepen om te gaan.

Het model bestaat uit een totaalscore die is opgebouwd uit drie factoren. Op deze afzonderlijke factoren kan een groep (onderzocht door Forrester) een bepaalde score halen:

  • Ontdekken (discover): de mate waarin gebruikers actief aan het ontdekken zijn
  • Onderzoeken (explore): de mate waarin gebruikers zaken onderzoeken
  • Interactie (engage): de mate waarin interactie met anderen en organisaties plaats vindt

De totale score die uit deze drie factoren ontstaat, bepaalt in welke mate (tussen 0 en 100) de onderzochte groep Social Media gebruikt in hun dagelijks leven. Dit vertelt mede hoe interessant ze zijn voor bedrijven en hoe graag personen willen engagen met organisaties en merken. Uiteindelijk kunnen doelgroepen op basis van de totale score worden ingedeeld in vier groepen:

  • Social Skippers: Deze groep heeft geen behoefte aan interactie met bedrijven op sociale kanalen, met name omdat ze nauwelijks gebruikmaken van Social Media. Deze relatief oude groep is niet aantrekkelijk voor bedrijven om op marketingvlak te bedienen.
  • Social Snackers: Deze personen zijn niet bang om de interactie aan te gaan met bedrijven, maar zoeken het ook niet bewust en regelmatig op. Voor organisaties geldt dat, als ze deze groep willen bedienen, Social Media niet de belangrijkste weg is, maar meer als secundair kanaal ingezet kan worden.
  • Social Savvies: Deze groep verwacht dat zij eenvoudig met bedrijven in contact kunnen komen via Social Media en zal daar ook gebruik van maken. Social Media maakt een belangrijk onderdeel uit van hun leven en deze groep heeft voor bedrijven daarom een groot potentieel in zich.
  • Social Starts: Voor deze personen is interactie met bedrijven en merken vanzelfsprekend. Ze gebruiken sociale kanalen vaak als eerste keuze om contact met bedrijven te zoeken. Voor organisaties is het zodoende vanzelfsprekend om deze groep aan te spreken via marketinginspanningen.

Forrester heeft de Social Technographics Score voor de Amerikaanse bevolking vrijgegeven en deze ziet er als volgt uit:

Social Technographics Score - US Adults Forrester social media model

Op de Forrester website werd het model voor het eerst geïntroduceerd. Op Marketingfacts is er daarna deze blog verschenen die het model meer uitdiept.

Meer weten over dit model? Koop het Social Media Modellenboek op Managementboek.nl

3 gedachten over “Social Technographics Score”

  1. Is er al een onlien tool voor dit model beschikbaar? Ik zou namelijk graag de scores van mijn respondenten in mijn onderzoek willen berekenen. Ik vraag mij echter af met welke vragen ik tot de score kan komen..

  2. Hallo Isabelle, helaas is hier geen online tool voor beschikbaar, Forrester gebruikt het op dit moment als uitleg wat zij met hun dienstverlening kunnen doen. Hopelijk komt hier wel een tool van, dat zou zeker een toegevoegde waarde zijn!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.