Aimia, een marketingbureau gespecialiseerd in Loyalty Management, ontwikkelde in 2012 een model dat zes typen gebruikers van Social Media onderscheidt.
De gebruikers zijn gedefinieerd op basis van twee variabelen namelijk:
- Participation (deelname): actief tot passief
- Exposure (zichtbaarheid): weinig tot veel
In het onderzoek dat Aimia uitvoerde worden zes type gebruikers onderscheiden op basis van deze twee variabelen:
- No Shows (Niet zichtbaar): Deze personen hebben een lage zichtbaarheid en zijn zeer passief. Ze hebben een Social Media account, maar maken er geen of weinig gebruik van. Ze hebben tevens niet de behoefte om zichzelf ’te laten zien’ aan de buitenwereld.
- Newcomers (Nieuwelingen): De nieuwkomers hebben een social media account aangemaakt om maar niet achter te blijven bij hun vrienden en familie. Dat is de enige reden dat ze een account hebben aangemaakt. Deze groep heeft net als de No Shows een lage zichtbaarheid en zijn redelijk passief wat betreft deelname.
- Onlookers (Kijkers): Deze groep vind het interessant om status updates, foto’s en informatie van anderen te bekijken om op de hoogte te blijven. Zelf zullen ze niet veel creëren of participeren in Social Media activiteiten. Ze hebben een lage participatiegraad maar een redelijk zichtbaarheidsniveau.
- Cliquers: Deze personen zijn actief, meestal vrouwelijk, en met name aanwezig op Facebook en soortgelijke Social Media sites. Ze zijn zeer invloedrijk in hun eigen (kleine) kring en daardoor qua zichtbaarheid niet uitschieters. Ze zijn wel zeer actief wat participatie betreft.
- Mix-n-minglers (Mengers): De mengers zijn actief en goed zichtbaar. Ze hebben accounts op meerdere sociale netwerken en pikken overal een graantje mee. Ze volgen, behalve hun vrienden, ook merken en organisaties. Ze hebben connecties met vrienden maar maken online ook connecties met onbekenden die interesses delen.
- Sparks (Uitschieters): Deze groep zijn zeer actief, zeer zichtbaar en invloedrijk. Ze gebruiken Social Media kanalen om zichzelf te profileren en zichzelf te laten zien. Ze zijn ambassadeurs van Social Media, merken en bedrijven en interacteren ook regelmatig met merken en organisaties.
In de afbeelding is te zien hoeveel procent elke doelgroep ongeveer representeert. De percentages zijn gebaseerd op onderzoek in de Verenigde Staten in 2012.
Bronnen zijn een artikel op SocialMediaToday en de whitepaper van Aimia waarin het onderzoek naar deze groepen wordt samengevat.
Hi Bart,
Ik ben met een onderzoek bezig voor een b2b bedrijf naar hoe zij social media het beste kunnen gebruiken. Om de doelgroep in kaart te brengen wilde ik het Social Media Usage Framework gaan gebruiken. Ik wilde de whitepaper nog even nalezen en besloot deze op te zoeken via deze site, maar de link die naar de whitepaper van Aimia verwijst, komt uit op een lesbische pornosite… En de andere bron van social media today komt uit op een ‘page not found’ pagina van Social Media Today. Ik heb geprobeerd om de whitepaper op een andere manier te vinden, maar helaas: overal dezelfde pornosite. Weet jij toevallig waar ik de whitepaper zonder naakte vrouwen kan vinden? 🙂
Ik heb inmiddels wel de pagina van Social Media Today gevonden waar de uitleg wèl op staat: https://www.socialmediatoday.com/content/6-types-social-media-users
Bedankt voor je overzicht aan social media modellen, ze zijn heel erg handig voor mijn onderzoek!
Groetjes!