Social Media gebruikers kunnen volgens de 3 C’s worden ingedeeld; creators, consumers en curators. Het is een lang gebruikt, bekend model, sinds de introductie van fora eind vorige eeuw. Het wordt algemeen verondersteld dat bloggers Ben McConnell en Jackie Huba deze regel z’n naam hebben gegeven als 90:10:1 regel of de 1% rule, terwijl eerder al anderen dezelfde opzet hebben geponeerd.

Creators
Dit is de groep die ervoor zorgt dat het Internet vol raakt. Het creëren van blogs, websites, informatie, data en gesprekken valt hieronder. Dit is de meest extroverte groep die het liefst zo veel mogelijk vertelt of deelt. Vaak zijn dit de digital natives.
Consumers
De consumers zijn enkel bezig met consumeren; het opnemen van informatie, het bekijken van foto’s en video’s en het lezen van blogs. Deze groep creëert weinig to niets, is vaak meer een digital immigrant en heeft niet de behoefte om te creëren óf te reageren.
Curators
De ‘curatoren’ kunnen omschreven worden als de groep die ervoor zorgt dat de informatie gecreëerd door de creators aangevuld, beoordeeld en aangepast wordt, zodat de consumers een kwalitatieve selectie van informatie voorgeschoteld krijgen.
De kwantiteit van deze drie groepen kan worden beschreven aan de hand van de 1:9:90 regel; Dit houdt in dat, van alle online aanwezigen 1% creator, 9% curator en 90% consumer is. Deze regel verschuift echter steeds meer, aangezien de groep digital natives steeds groter wordt, en deze groep het creëren in het bloed zit.
Zie de uitleg van de 1% regel op Wikipedia.