In september 2009 schreef Martin Kloos al een uitgebreid artikel over het implementeren van een Social Media strategie aan de hand van een framework. Dit model wordt hieronder weergegeven en toegelicht.
.

.
Het framework van Martin Kloos voor het ontwikkelen van een Social Media strategie is opgebouwd uit een strategische en een uitvoerende component.
Social Media strategie
- Bepaal doelen en ambities. Welke doelen heeft de organisatie en hoe kan een Social Media strategie bijdragen aan deze organisatorische doelstellingen? Of moeten de organisatorische doelstellingen juist bijgeschaafd worden? Ook het creëren van een bewustzijn onder medewerkers is belangrijk om gestelde ambities te kunnen verwezenlijken.
- Verkrijg inzicht in de doelgroep. Wie is de klant en/of prospect? En hoe gedraagt de klant zich in de Social Media? Is hier al voldoende informatie over beschikbaar in de organisatie? Om dit te kunnen bepalen of te kunnen verbeteren kan o.a. het Social Technographics Model van Forrester gebruikt worden.
- Ontwikkel een uitvoeringsplan. Bepaal de bestaande Social Media activiteiten en stel een scenarioplanning op. Ontwikkel daarnaast business cases en een roadmap om te kunnen concretiseren.
.
Social Media levering
- Uitvoeren. Realiseer het Social Media project en voer het eerder opgestelde plan uit. Bepaal functionele en grafische eisen en wensen en selecteer te gebruiken tools. Verzamel relevante inhoud en train medewerkers om bewustzijn te creëren. Pas indien nodig de organisatorische structuur aan.
- Beheer & groei. Meet en monitor de Social Media activiteiten. Analyseer en leer van je fouten en successen. Bouw verder op de successen en ontwikkel een strategie om verder te groeien.
.
Veel van deze sociale media modellen zijn erg oppervlakkig, maar dit model is naar mijn gevoel één van de meest bruikbare modellen.