AHT Social Media Framework

Het Social Media Strategy Framework van de AHT-Group ziet het implementeren van Social Media zowel als een strategische als een operationele aangelegenheid. Zij vinden dan ook dat dit gelijktijdig bewerkstelligd moet worden om een duidelijke Social Media component aanwezig te laten zijn.

Het framework bevat drie onderdelen:

  • Strategie-ontwikkeling (prioriteer doelstellingen, zorg voor bestuur en toezicht, definieer activiteiten)
  • Creëer verbinding (luister, raak betrokken, meet en verbeter)
  • Leer & ontwikkel capaciteiten
AHT Group - Social Media Strategie Framework

AHT Group – Social Media Strategie Framework (klik voor vergroting)

.
Strategie-ontwikkeling

1. Breng voorrang aan in je doelen
Zorg dat je doelen en doelstellingen duidelijk zijn. Verbeter je merk- en reputatiemanagement. Stuw de verkoop op en neem geschikte medewerkers aan.

2. Zorg voor bestuur en toezicht
Identificeer mogelijkheden en risico’s. Verduidelijk ook het risico dat ontstaat door níet door te gaan. Stel een duidelijk Social Media beleid op en communiceer dit intern.

3. Definieer activiteiten
Zorg voor goede kaders. Identificeer de benodigde bronnen. Creëer verantwoordelijkheden en verplichtingen. En maak de link naar de offline activiteiten.

Creëer verbinding

1. Luister
Identificeer goede social media controle instrumenten, leer hoe je deze kunt gebruiken en ontdek wat je Social Media imago is. Probeer belangrijke communities te ontdekken en vind invloedrijke personen met betrekking tot je merk, organisatie of product.

2. Converseer
Neem deel aan de bestaande conversaties in de Social Media. Lever relevante content en voeg waarde toe. Leg contact met de invloedrijke personen. En laat je niet verleiden om negatief te reageren.

3. Meet en verfijn
Creëer maatstaven om je succes aan de toetsen en controleer deze maatstaven regelmatig. Update de leidinggevenden met succesverhalen en blijf je strategie verfijnen.

Leer & ontwikkel capaciteiten
Naast het implementeren van de strategische en operationele component, is het belangrijk om te blijven leren van je eigen én andermans ervaringen. Ontwikkel daarnaast voldoende capaciteiten om te kunnen blijven investeren in de Social Media strategie en uitvoering.

Bronnen: Ross Dawson Blog & AHT-Group

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *