Het door Lon Safko en David Brake beschrijven het ACCESS-model in hun boek The Social Media Bible – tactics, tools and strategies for business success. Het model is een richtlijn om een Social Media strategie op te zetten en te implementeren. Het acronym staat voor Audience, Concept, Competition, Execution, Social Media en Sales Viability.

Audience
Weten je klanten zijn is cruciaal, als het gaat om Social Media. Probeer via vragenlijsten, interviews en het opstellen van persona’s een aantal belangrijke kenmerken van de doelgroep te achterhalen.
Concept
Wat is het concept wat je wilt gaan gebruiken rond je merk, organisatie, product of dienst? Beschrijf dit concept en verifieer het bij je doelgroep.
Competition
Onderzoek wat de concurrentie doet op Social Media gebied. Kijk niet alleen welke tools er worden gebruikt maar ook met welk doel en hoe de online doelgroep er mee omgaat. Reik tot buiten je eigen omgeving, ook internationaal vergelijkbare organisaties zijn interessant.
Execution
In de uitvoeringsfase is het een kwestie van gewoon doen, maar het is wel van belang om een zeer zorgvuldige planning te maken om te starten met je Social Media strategie. Wanneer gebruik je welke content? Feedback van klanten is in deze fase belangrijk. Content of concepten die goed worden opgepakt door klanten kunnen verder worden uitgewerkt en andere krijgen minder prioriteit.
Social Media (Tools)
Welke tools zijn beschikbaar voor de betreffende doelgroep? Hoe kunnen ze worden gebruikt? En hoe krijg je de doelgroep zover dat ze bijdragen aan de concept(en)?
Sales Viability
Uiteindelijk gaat het om het resultaat. Hoe gaat er met Social Media waarde gecreëerd worden? Wat is de initiële looptijd van het project en wanneer wordt gereviseerd? Definieer succes en falen en de manier van meten. Sta open voor veranderingen.