Social Media Kanalen en Platformen

Hieronder vind je een opsomming van alle Social Media Kanalen met uitleg en enkele voorbeelden. De voorbeelden zijn zowel internationaal als de in Nederland populaire websites.

Social Networks
Sociale netwerken worden ook wel peer-to-peer networks genoemd; belangrijkste functies zijn het aanmaken van een profiel, het delen van informatie en het toevoegen van vrienden.
Bekendste platformen: Facebook, Google+, LinkedIn, MySpace

Weblogs (blogs)
Weblogs (afgekort ‘blogs’) zijn oorspronkelijk ontstaan als online dagboeken met persoonlijke belevenissen van de schrijver. Tegenwoordig wordt het ook op het zakelijk vlak gebruikt. Kenmerk is dat er altijd uit één persoon geschreven wordt. Er kunnen wel meerdere personen op hetzelfde blogplatform actief zijn. Belangrijkste functies zijn het delen van informatie en de interactie met de bezoeker door middel van reactiemogelijkheden.
Bekendste platformen: Wordpress, Blogger, Tumblr

Microblogging
Sinds de introductie van Twitter is microblogging erg populair geworden. Net als bij weblogs zijn microblogs ook uitingen van persoonlijke ervaringen of van zakelijke bezigheden. Microblogs vertonen echter ook eigenschappen van social networks: het toevoegen van vrienden, het maken van een (micro)profiel en het onderling reageren zijn de functies van microblogs.
Bekendste platform: Twitter, Snapchat, Instagram, Pinterest

Video-sharing
Video-platformen zijn pas in een latere fase ‘sociaal’ geworden. In een eerder stadium kon je alleen video’s uploaden en andere video’s bekijken. Tegenwoordig heb je tal van sociale mogelijkheden, zoals reageren op video’s, vrienden worden, embedden op andere websites, aanbevelingen, etc.
Bekendste platformen: YouTube, Vimeo, Vine

Foto-sharing
Een kanaal dat zeer dynamisch is wat betreft welke website het meest populair is, is foto-sharing. Met name Flickr en ImageShack zijn momenteel populair. Ook met de opkomst van microblogging (en bijbehorende links) en het makkelijk maken en sharen van foto’s op de mobiele telefoon, heeft foto-sharing een grote vlucht genomen. Naast het uploaden van foto’s, kan je hier ook commentaar op geven en foto’s van vrienden bekijken.
Bekendste platformen: Flickr, ImageShack, Fotolog, Instagram, Pinterest, TheFancy

Livestreaming
Rondom 2015 is livestreaming via smartphones en tablets snel populairder geworden. Diensten die dit aanbieden zijn met name apps op smartphones die live beeld versturen naar een ieder die het maar wil zien.
Bekendste platformen: Periscope, Meerkat

Social Bookmarking
Social Bookmarking is het openbaar beschikbaar maken van je favoriete websites, blog, afbeeldingen, etc. In Nederland zijn deze initiatieven nog niet echt van de grond gekomen. Het inmiddels ter ziele gegane Delicious was de voorloper op dit gebied. De tijd moet uitwijzen of deze vorm van Social Media het uiteindelijk vol zal houden.
Bekendste platformen: Pinterest, StumbleUpon, Delicious

Social News Ranking
Vergelijkbaar met Social Bookmarking is het ranken van nieuwsberichten. Ook deze vorm is met name buiten Nederland populair. Er zijn ook vele websites die Social Bookmarking en Social News Ranking combineren, omdat deze twee veel overlappen.
Bekendste platformen: Digg, Reddit

Wikis
Deze soort Social Media is in principe ontstaan door de ‘alleenheerser’ op dit gebied, Wikipedia. In een Wiki werk je gezamenlijk met anderen (wereldwijd of in je eigen taal) aan artikelen over elk mogelijk te bedenken onderwerp. Het is lastig om Wikipedia van de troon te stoten, gezien de grote hoeveelheid content en het massaal aantal bijdragers. Het ‘sociale’ aspect van wiki’s is het delen van kennis en het tot je nemen van diezelfde kennis.
Bekendste platformen: Wikipedia

Custom Communities
Enigszins in de vergetelheid geraakt, zijn de custom communities. Met deze online software maak je je eigen community (voor jezelf, bedrijf, vereniging, etc.) en maak je contact en links met andere communities. Sinds Ning betaald is geworden is deze manier van community-creatie minder populair geworden.
Bekendste platformen: Ning, SocialGo

Locatiegebaseerde services
Door de opkomst van smartphones en andere wearables, is het eenvoudiger om op basis van locatie netwerken te bouwen. Deze services gebaseerd op locatie en beweging, bevat zowel netwerken gebaseerd op reviews van hotels, restaurants en diensten, als het connecten van vrienden onderling.
Bekendste platformen: Foursquare, Swarm, Path, TripAdvisor, Zoover

12 gedachten over “Social Media Kanalen en Platformen”

  1. Bart van der Kooi

    Hoi Maaike, dankjewel voor je opmerking. Pagina’s zijn nog redelijk statisch als je ze vergelijkt met de ontwikkeling van nieuwe Social Media 😉 Google+ is trouwens wel ‘gewoon’ een social network, dus daar schaar ik deze onder.

    1. Dankjewel Stephanie, ik heb Instagram ook daar onder gezet. Er is overlap in categorieën, het blijft lastig om een afgekaderde indeling te maken. Ik heb de lijst met voorbeelden even geüpdatet, thanks!

  2. Geert Pruijssers

    Beste Bart,

    Voor mijn onderzoek over contentmarketing zou ik graag je artikel willen gebruiken. Echter zou ik graag willen weten op welke datum dit artikel gepubliceerd is.

    Ik zie het graag tegemoet.

    Met vriendelijke groet,

    Geert Pruijssers

  3. Wouter Pinxten

    Hoi Bart, heb jij een zicht op het marktaandeel van Facebook op de markt van sociale netwerken?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.