Social Impact Model

Het Social Impact Model is ontwikkeld door Social Media adviesbureau KREM. Het model omschrijft 5 categorieën met Social Media KPI’s. Per categorie zijn er meerdere meeteenheden die vanuit de gebruiker worden omschreven.

Social Media Modellen - Social Impact Model

Het gebruik van een piramidemodel betekent echter wel dat er veel moeite moet worden gedaan voordat de doelgroep daadwerkelijk ‘impact’ heeft voor het bedrijf. De vijf fasen worden hieronder uitgewerkt met bijbehorende meeteenheden, zodat de ROI ook inzichtelijk gemaakt kan worden:

Social Media Modellen - Social Impact Model (ROI - meeteenheden)

De meeteenheden in deze vijf fasen zijn:

  • Reach (bereik): het aantal fans, vrienden, aanmelders, inschrijvingen en volgers die je berichten zien, lezen en horen.
  • Influence (invloed): het percentage invloed dat je hebt ten opzichte van concurrenten, de belangrijkste beïnvloeders, een sentimentanalyse en de bekende NPS (Net Promoter Score).
  • Engagement (deelname): het aantal shares (berichten gedeeld), likes, reacties en conversaties. Oftewel: bewuste acties om je content met anderen te delen.
  • Action (actie): het aantal nieuwe volgers, nieuwe klanten, leads, orders en downloads welke voortkomen uit je acties op Social Media en de acties van je eigen volgers, vrienden, etc.
  • Impact (impact): De impact die de vorige vier fasen oplevert voor je bedrijf bestaat onder andere uit kostenbesparingen, nieuwe inzichten, omzet en verhoogde merkwaarde..

Dit model wordt uitgebreide behandeld in het Social Media Modellenboek.

Meer weten over dit model? Koop het Social Media Modellenboek op Managementboek.nl

2 gedachten over “Social Impact Model”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.