Het Social Impact Model is ontwikkeld door Social Media adviesbureau KREM. Het model omschrijft 5 categorieën met Social Media KPI’s. Per categorie zijn er meerdere meeteenheden die vanuit de gebruiker worden omschreven.
Het gebruik van een piramidemodel betekent echter wel dat er veel moeite moet worden gedaan voordat de doelgroep daadwerkelijk ‘impact’ heeft voor het bedrijf. De vijf fasen worden hieronder uitgewerkt met bijbehorende meeteenheden, zodat de ROI ook inzichtelijk gemaakt kan worden:
De meeteenheden in deze vijf fasen zijn:
- Reach (bereik): het aantal fans, vrienden, aanmelders, inschrijvingen en volgers die je berichten zien, lezen en horen.
- Influence (invloed): het percentage invloed dat je hebt ten opzichte van concurrenten, de belangrijkste beïnvloeders, een sentimentanalyse en de bekende NPS (Net Promoter Score).
- Engagement (deelname): het aantal shares (berichten gedeeld), likes, reacties en conversaties. Oftewel: bewuste acties om je content met anderen te delen.
- Action (actie): het aantal nieuwe volgers, nieuwe klanten, leads, orders en downloads welke voortkomen uit je acties op Social Media en de acties van je eigen volgers, vrienden, etc.
- Impact (impact): De impact die de vorige vier fasen oplevert voor je bedrijf bestaat onder andere uit kostenbesparingen, nieuwe inzichten, omzet en verhoogde merkwaarde..
Dit model wordt uitgebreide behandeld in het Social Media Modellenboek.
Erg interessant om te gebruiken bij online media strategie!
Uit welk jaar komt deze bron en is KREM de maker/bedenker van deze bron?