Met de grote stroom aan social media berichten van vrienden, groepen, bedrijven en merken, is het lastig om hier bovenuit te stijgen en goed zichtbaar te zijn. Inhakers leken de heilige graal, maar als elk merk op dezelfde speciale dagen content gaat maken, is de concurrentie alsnog groot.
Vanuit een wetenschappelijk perspectief bekeken twee onderzoekers van Hogeschool Utrecht de manieren van inhaken die merken toepassen. Zij definieerden twee variabelen in het geheel:
- Voorspelbaarheid: is iets op voorhand bekend of is het onvoorspelbaar?
- Scope: is het gericht op een grote doelgroep of op een individueel persoon?
Het model dat hier uit voortkomt bestaat logischerwijs uit twee assen en vier kwadranten en wordt het Momenten Model genoemd.
De vier soorten momenten die worden onderscheiden zijn:
- Mapped moments. Dit betreffen de bekende inhakers op feestdagen, evenementen en andere zaken die staan te gebeuren. Deze content is gericht op een brede doelgroep.
- Manifest moments. De voorspelbare momenten die op individuen worden gericht, zoals verjaardagen, aantal jaren klant, levensgebeurtenis of x aantal aankopen die gedaan worden.
- Mounting moments. De onvoorspelbare momenten die plaatsvinden onder een groot publiek, maar waarbij je als merk pas op het laatste moment kan inhaken.
- Micro moments. Niet te voorspellen gedrag of gebeurtenissen die met een individu te maken hebben. Hieronder vallen met name openbare social media berichten die met webcare beantwoord kunnen worden.
Meer voorbeelden van deze vier typen momenten en hoe je als merk of bedrijf hier mee om kunt gaan, wordt uitgelegd in deze blogpost op Frankwatching.