Regelmatig krijg ik van studenten de vraag welk model geschikt is om te gebruiken voor een stage-opdracht of een afstudeerstage. Soms heel algemeen, maar ook zeer gerichte en specifieke vragen naar (het gebruik van) social media modellen.
Worstel je ook met welk model handig is om te gebruiken? Je kunt je dan een paar zaken gaan bedenken. Ik zet ze hieronder op een rij, zodat je tot een goede keuze van één of meerdere modellen kunt komen.
Gaat het om een visie/strategie of moet je praktische adviezen geven?
Soms wordt gevraagd naar een visie op social media, of een plan of strategie om social media in te zetten voor het stagebedrijf. Als dat het geval is, dan dien je eerst een analyse te maken van de huidige situatie. Kijk eerst hoe social media in de organisatie wordt gebruikt, door na te vragen of het centraal in de organisatie wordt geregeld, of dat meerdere mensen gebruik maken van de social media account van het bedrijf. Hier gebruik je het Social Organizing Model voor, om te bepalen hoe dit bij het bedrijf in elkaar steekt. Je kunt echter ook nog wat meer zaken onderzoeken, zoals welke technologieën worden gebruikt en hoe met stakeholders (relaties, klanten, etc.) wordt omgegaan. Lees dan vooral het Social Readiness Model om de fase te bepalen.
Als je praktische adviezen wordt gevraagd, ga dan eerst na welke social media kanalen worden gebruikt, en ook waar nog kansen liggen. Bekijk bijvoorbeeld de Conversation Prism om extra aan te geven in welke categorieën de gebruikte social media kanalen kunnen worden geplaatst. Zoek daarna literatuur, blogs en artikelen die meer uitleggen over de specifieke social media kanalen. Kijk vervolgens ook naar de manier waarop deze kanalen worden gebruikt richting de doelgroep (Social Media Piramide) en wat de inhoud en manier van communiceren per kanaal is (Social Media Roadmap).
Wordt je gevraagd om een plan en planning te maken om social media ‘uit te rollen’?
Bepaalde stage-opdrachten draaien om het schrijven van een plan en zelfs een tijdsplanning wanneer welke social media kanalen ingezet kunnen worden. Kijk ook naar de vorige paragraaf over de ‘praktische adviezen’ om hier een begin mee te maken. Daarna gebruik je een Strategisch model, welke je vindt in de categorie Implementatiemodellen. Heel praktische modellen zijn de Social Media Cycle en het Social Strategy Model, die meerdere stappen beschrijven waarin je een plan of strategie vorm kunt geven. Je kunt deze stappen zelfs gebruiken als hoofdstukken voor je scriptie of document.
Moet je gaan bepalen wat de waarde is van social media of een specifiek kanaal? Of wat het oplevert wanneer social media wordt gebruikt?
Deze vraag zie je vaak terugkomen bij bedrijven die nog niet zover zijn met social media. Bepaal dus eerst in welke volwassenheidsfase ze zich bevinden.
Bijvoorbeeld door het Social Media Maturity Model te gebruiken. Daarna zoek je uit wat precies de vraag is die leeft bij het bedrijf. Je kunt de inspanning van social media (voor bijvoorbeeld marketing- en communicatiedoeleinden) indelen in meerdere categorieën (zie het Vierfasenmodel), en ook met bijbehorende acties gekoppeld, zoals in het Social Impact Model. Ga na in hoeverre je bepaalde KPI’s (belangrijke doelstellingen) in de organisatie kunt meten en noteer deze in het model. Wil je echt berekeningen gaan maken, dan kan het Social Analytics Framework je helpen. In de bijbehorende infographic staan alle formules, maar pas op dat je je niet blind staart op de uitkomsten, want social media kan voor zoveel verschillende zaken worden ingezet, dat een 100% te meten ROI (return-on-investment) niet te halen is.
Wordt je gevraagd hoe doelgroepen bepaald en benaderd kunnen worden via social media?
Vanzelfsprekend is dat een goede en logische vraag. Kijk eerst goed naar de indeling van doelgroepen. Dat kan namelijk op basis van hoe loyaal ze zijn aan het bedrijf (Social Media Engagement Funnel), hoe actief ze op internet en social media kanalen zijn (Social Technographics Ladder), of hoeveel ze van zichzelf laten zien (Social Media Usage Framework). Ga vervolgens na wie de doelgroep is en onderzoek door middel van vragenlijsten of kwantitatief onderzoek onder de klanten en niet-klanten, waar ze zich bevinden. Plot dit in een grafiek of één van de Weergavemodellen, zoals hier genoemd.
Verder nog iets?
Zijn er nog andere vragen die je krijgt, die niet hierboven genoemd staan? Bekijk eens de verschillende categorieën en kijk wat je er uit kunt halen. De belangrijkste modellen staan ook in het Social Media Modellenboek, waar ze nog verder uitgewerkt staan. Hier vind je ook cases en combinaties van meerdere modellen, die nog meer inzichten verschaffen.