Om te beoordelen hoever een bedrijf is in het gebruik van Social Media, kun je het Social Readiness Model, ontwikkeld door Jungle Minds in 2012, gebruiken. Ieder bedrijf is in te delen in een fase uit dit model. Als ondernemer kun je ook voor jezelf bepalen waar je naar wilt doorgroeien én hoe je dat moet doen. In deze blogpost licht ik het model toe.
De fasen van het model
Een bedrijf dat een Social virgin is heeft Social Media niet georganiseerd. Dit bedrijf ‘zendt’ vooral productgerichte informatie en lokt weinig interactie uit.
Bedrijven in een Social junior fase hebben Social Media meestal bij één persoon of afdeling belegd. De berichten zijn productgericht en vaak eenrichtingsverkeer. Soms worden er Social Media tools ingezet om te luisteren en/of te zenden.
Een bedrijf dat Social medior is, wil zich onderscheiden van de concurrentie en kijkt naar wat de markt doet. In veel gevallen is een team verantwoordelijk voor de Social Media activiteiten. Dit bedrijf zendt niet alleen berichten, maar luistert ook en reageert op wat men over het bedrijf zegt.
De organisaties die zich Social expert mogen noemen, passen zich aan aan de wensen van de klant. Ze gaan in gesprek met de klant en bouwen een relatie met hun volgers op. Voor veel bedrijven is deze fase het einddoel.
Het bereiken van de laatste fase, de Social guru, is voor veel bedrijven niet realistisch. Een Social guru laat het organiseren van Social Media los en laat de medewerkers en de klanten bepalen hoe sociale kanalen worden ingezet. Zij creëren samen nieuwe producten, diensten en werkwijzen (‘co-creatie’).
Wat is jouw einddoel?
Afhankelijk van de bedrijfs- en communicatiedoelen bepaal je waar jij naartoe wilt groeien. Wanneer je doelen duidelijk zijn, kun je bepalen waarvoor je Social Media gaat inzetten en tot welke fase je wilt doorgroeien. Een MKB’er bijvoorbeeld moet geen Social guru willen worden. Misschien is zelfs het worden van Social expert niet eens nodig of realistisch. Ook kan het zijn dat jouw bedrijf onderdeel is van een community die moeilijk in beweging te zetten is. Soms lukt het niet om met hen in gesprek te gaan. In dat geval is Social medior het hoogst haalbare doel.
Groeien
Je hebt nu bepaald waar je staat en waar je heen wilt. Het model van Jungle Minds geeft door middel van pijlen de stappen weer die nodig zijn om te groeien: listen, talk, energize en empower.
Ben je een Social virgin, dan is het handig om eerst te luisteren naar de omgeving. Wat zeggen de klanten? En wat doet de markt en je concurrentie? Als je dat helder hebt, kun je gaan converseren. Vertel over wie je bent en wat je doet. Daarna kun je fans aansporen tot het nemen van actie. Je kunt ze vragen om te reageren op jouw berichten, motiveren om over jou te praten en naar je website door te klikken. De laatste stap is ‘empowerment’: je medewerkers én klanten inzetten om jouw product te helpen promoten en ontwikkelen.
In welke fase bevindt jouw bedrijf zich op dit moment? En welke fase wordt jouw Social Media doel?