Modellen voor MKB-ondernemers

MKB en Social MediaDe gemiddelde MKB-ondernemer heeft geen marketing- of communicatie-afdeling die de social media-activiteiten voor hem organiseert. En vaak geen tijd om zich in social media, laat staan social media modellen, te verdiepen. In mijn werk en op mijn blog probeer ik ondernemers toch met behulp van verschillende modellen te ondersteunen. In deze blog bespreek ik drie modellen die voor het MKB toepasbaar en gebruiksvriendelijk zijn. Ik gebruik ze, en ben er van overtuigd dat ondernemers een hoop winst kunnen behalen door vanuit deze modellen te werken.

Social Readiness Model

Aan de hand van het Social Readiness Model van Jungle Minds schat ik in hoe ver een ondernemer is met social media. Niet alle aspecten uit het model zijn toepasbaar voor iedere ondernemer. Zo kan je voor een eenmanszaak het aspect Organisatiestructuur wegstrepen. Met name de Business mentaliteit en de Stakeholder interactie vind ik waardevol om te bepalen hoe ver een ondernemer is, op het gebied van social. Wanneer duidelijk is welke fase een ondernemer bekleedt, kan ik concrete adviezen geven om hem te laten groeien op social.

Social Media Readiness Model - Social Media Modellen

De meeste MKB-ondernemers zullen nooit een Social Guru worden en wat mij betreft hoeft dat ook niet. Het managen van een eigen platform is voor een MKB-ondernemer in de meeste gevallen onrealistisch. Ook zal niet iedere medewerker bijdragen aan het vormen van een social business. Denk bijvoorbeeld aan de 76-jarige schoonmoeder die in de winkel helpt. Met behulp van het Social Readiness Model kunnen ondernemers goed bepalen waar ze nu staan, waar ze naartoe willen groeien en het biedt concrete handvatten hoe ze dat kunnen doen.

De Communicatieroos

Die handvatten zijn ook te vinden in de Communicatieroos. De CommunicatieroosDit model is prima te combineren met het Social Readiness Model. De bladen van de roos kunnen worden gezien als de stapjes die een ondernemer moet nemen om te groeien. Hierin is luisteren het advies aan een Social Virgin. De bladen reageren en zenden laten een Junior groeien naar een Medior. Wil de ondernemer doorgroeien tot een Expert, dan zal hij zijn fans moeten activeren. En om die vier onderdelen effectief te kunnen (blijven) uitvoeren, moet intern de ondernemer zijn activiteiten goed georganiseerd hebben. Hierbij is kennis van de onderneming, kennis over social media én de doelgroep essentieel.

Dit model benadrukt hoeveel tijd het goed inzetten van social media een ondernemer kost. Zeker als je er geen gevoel voor hebt, is social niet iets dat je er zomaar even bij doet. Je moet de hele onderneming erop inrichten. Ook verandert er regelmatig wat in social media-land en heeft de ondernemer een kluif aan het bijhouden van de ontwikkelingen.

Paid, Owned, Earned Media

Het model van Daniel Goodall is een van de eenvoudigste Social Media Modellen - Paid, Owned, Earned Media Modelmodellen in de wereld van Online Marketing. Het is een model dat duidelijk is uit te leggen aan ondernemers. En direct is toe te passen. Wil een ondernemer niet aan een (pagina-lange) strategie werken, dan is dit model het advies dat ik geef. In een wereld waarin online en offline middelen elkaar kunnen versterken raad ik ondernemers aan om naar de perfecte combinatie te zoeken. Combineer kanalen en combineer middelen.

Het model van Goodall is even waardevol voor een multinational als voor de lokale bakker. Ook hij kan een advertentie op Facebook plaatsen en een klant vragen een recensie te schrijven op Google+. Dit model maakt het strategisch inzetten van social media eenvoudig.

De uitdaging voor MKB-ondernemers

Ik heb veel respect voor MKB-ondernemers die hun social media goed op orde hebben. Voor grote bedrijven met een marketing- of communicatie-afdeling is er tijd en ruimte om social op te nemen in de mix. Voor hen is er een scala aan modellen die hen kunnen begeleiden in het worden van een Social Business. MKB-ondernemers moeten het meestal zelf doen. En aan eenvoudige, direct toepasbare modellen is geen overschot. Bovenstaande drie modellen zijn mijn favorieten, omdat ze eenvoudig uit te leggen zijn aan ondernemers met minieme marketingkennis. Daarnaast vereisen ze weinig onderzoek en zijn ze direct toepasbaar. En dat is voor een MKB-ondernemer, die vaak alles zelf doet, een must.

Ik zou graag willen horen welke modellen jullie het meest geschikt vinden voor MKB-ondernemers. Laat je een reactie achter?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *