Social Media als Maslow’s behoeftenhiërarchie

Net als in de behoeftenpiramide van Abraham Maslow, zijn er op Social Media gebied bepaalde voorwaarden om een stap hogerop te komen en nieuwe behoeften te vervullen. Jeremiah Owyang van onderzoeksbureau Altimeter Group, beschrijft dit proces in de Social Business Hierarchy of Needs. Hoewel al enige tijd geleden gecreëerd, is het nog steeds een leidraad om de basis op Social Media vlak op orde te krijgen.

Altimeter - Social Media Model - Business Needs (piramide hiërarchie)

De fundatie van Social Media bestaat uit het formuleren van doelen, beleid, interne opleidingen en toegang tot tools en platformen. Als deze basis eenmaal staat, kan een organisatie uitbouwen naar een behoefte van veiligheid (safety), het formeren van teams uit verschillende hoeken van de organisatie (formation), opleidingen, meten en onderlinge leerprocessen (enablement) en uiteindelijk tot een staat van ‘verlichting’ (enlightenment), waar de complete organisatie op de hoogte is van de mogelijkheden en real-time kan acteren op basis van de actualiteit.

Bekijk het bijbehorende report van Owyang op de website van Altimeter Group.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.