Hoewel alles onder de noemer Social Media valt, zijn er tussen deze media grote verschillen te ontdekken. Gebruikers die video’s voor YouTube maken verschillen dusdanig van de grote groep Facebook-gebruikers, dat zelfs binnen het creëren van content een grote verscheidenheid aan deelnemers bestaat. Elk sociaal medium vervult daarnaast een andere functie.
Ik vond deze blog uit 2011, en hoewel drie jaar op online gebied nogal een periode is, blijft de achterliggende gedachte van de door Ian McCarthy voorgestelde Honeycomb structuur intact.
McCarthy omschrijft zeven social media building blocks, te weten identity, conversations, sharing, presence, relationships, reputation, en groups. Elke eigenschap kan door organisaties worden bespeeld, als maar duidelijk is waar in het social media landschap deze zich bevindt of bevinden. Zo beschrijft McCarthy dat presence gelinkt is met Foursquare, relationships centraal staan op Facebook en sharing belangrijk is op onder andere YouTube.
Lees de uitleg van het verhaal van McCarthy in de bewuste blogpost.
Hi,
Hoe zit het dan met Instagram en Pinterest?
Scherp Daniel. Deze blog komt uit 2014 en het model uit 2011, kan je nagaan hoe de wereld in de tussentijd is veranderd. Pinterest en Instagram bestonden destijds nog niet.
Voor Instagram (en Snapchat) lijkt me ‘identity’ en ‘sharing’ erg belangrijk. En Pinterest gaat meer om ‘presence’ en ‘identity’, minder om directe vrienden (‘relationships’). Hoe zou jij ‘m invullen?