In de introductie van de IAB Framework uitleg wordt geconstateerd dat er vele manieren zijn om de ROI van Social Media te berekenen. Echter, er is geen consistentie, waardoor het onderling vergelijken lastig wordt. Het succes van Social Media inspanningen dien je dan ook af te meten aan eigen doelstellingen en gevoel, en minder op de maximale ROI in de markt.
Het framework dat het IAB Social Media Council heeft ontwikkeld bestaat uit drie opeenvolgende componenten, waarbij de middelste bestaat uit vier focuspunten:
Het framework start met intent (intentie). Zonder van te voren opgesteld doel of intentie is het meten van Social Media inspanningen waardeloos. Daarna stel je KPI’s op in één of meerdere van de vier A’s: awareness (bewustwording), appreciation (waardering), action (actie) en advocacy (ambassadeursschap). Uiteindelijk worden de resultaten uitgedrukt in harde waarden, zodat deze kunnen worden vergeleken met anderen die hetzelfde framework toepassen: benchmarking als laatste stap.
De complete uitleg inclusief voorbeelden van metrics is te vinden in het goed leesbare whitepaper van het IAB op Slideshare.