Business Maturity: bekijk het vanuit strategisch perspectief

Social Media ontwikkelt zich nog vaak incrementeel. Hoewel de term Social Business steeds vaker in artikelen, onderzoeken, whitepapers en blogs verschijnt, groeien de meeste organisaties door te experimenteren en uit te bouwen. “Daar is niets mis mee”, zegt Dion Hinchcliffe, “het kan zorgen voor individuele vaardigheden en een vermogen om de organisatie meer richting social business te tillen”. Het rapport van Altimeter dat recentelijk verscheen laat zien dat de meeste grote organisaties nog niet een sociaal DNA hebben, maar dat de ontwikkeling langzaam maar zeker wel die kant op gaat.

Het volwassen worden van organisaties op Social Media vlak is een proces dat zich zowel ontwikkelt in de interne organisatie (samenwerking, gebruik van social tools) als vanuit de organisatie richting de markt, de externe benadering. Deze twee paden komen bij elkaar als de organisatie een ware ‘Social Business’ is geworden.

High-Level Social Business Maturity Model - Dachis GroupIn het model dat Dachis Group vorig jaar introduceerde is dit helder weergegeven door de twee pijlen. Daarnaast zijn er vijf fasen waarin organisaties groeien: De Ad Hoc organisaties hebben nog geen budget en structuur, maar de Optimized organisaties zijn écht social, zowel intern als extern. Zij hebben een strategische focus, de directie staat achter de plannen en gebruikt Social Media zelfs als aandrijver voor een succesvolle organisatie. Strategie zal steeds belangrijker worden om een business compleet ‘social’ te maken. De tijd is rijp om dit vanuit de directie te initiëren, in plaats van dit van onderaf te laten ontstaan, zo stelt Dachis Group.

De complete uitleg van het model met uitgebreide toelichting over de huidige ontwikkelingen (het onderwerp is actueler dan ooit) vind je op de website van Dachis Group, in deze blogpost.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.