Nieuw Social Media Model: de Communicatieroos

Social Media Model - CommunicatieroosIn enkele theoretische sheets over Marketing, branding en Social Media, kwam de Communicatieroos bij ons aan het licht. Dit door Paul Blok geïntroduceerde model is een Focusmodel, waarbij het belangrijk is meerdere elementen van Social Media voor een organisatie te betrekken bij de uitvoering van Social Media werkzaamheden.

In de Communicatieroos worden vier elementen beschreven, te weten Luisteren, Reageren, Zenden en Activeren. Het ‘zenden’ is altijd een lastige. Is dat wel de goede benaming? De uitleg in dit model geeft het in ieder geval goed weer: ‘Contentcreatie en monitoren van eigen medewerkers’. Want zenden is al lang niet meer de gebaande weg in onze digitale wereld. Interactie is veel belangrijker. De andere drie ‘bladen’ van de roos geven dit goed weer: reageren, activeren en luisteren. Het centrale punt van dit model is het Organiseren. Zowel intern (het activeren van medewerkers) als extern (externe partners betrekken in het proces) is dit de basis van alle Social Media activiteiten.

De uitleg van het model is te vinden op onze pagina over de Communicatieroos.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *