Niet elke gebruiker van Social Media is gelijk. Er zijn vele manieren om onderscheid te maken. Eén daarvan is het model van ‘loyalty bureau’ Aimia. Dit model maakt onderscheid in zes typen gebruikers op basis van twee elementen, te weten: Deelname en Zichtbaarheid. Hoewel beide veel met elkaar te maken hebben, is uit onderzoek gebleken dat er ook een groot aantal personen te definiëren zijn als ‘hoge zichtbaarheid, weinig deelname’.
Het model is gebaseerd op uitgebreid onderzoek en laat zien hoe de verdeling van de groepen is opgebouwd. Het blijkt dat de ‘No-Shows’ nog de grootste groep beslaan: wel aanwezig, maar zeer lage zichtbaarheid en passieve deelname aan Sociale netwerken. De meest actieve personen worden de ‘Sparks’ genoemd, maar zoals vaak aan de top, is het daar eenzaam: 3% van alle Social Media gebruikers is erg actief én heeft een hoge zichtbaarheid.
Lees het complete model op de pagina op deze website, of lees meer in de blogpost op SocialMediaToday.