Wat is de realiteit van Social Media volwassenheid?

Modellen zijn prachtig, daar weet deze site wel raad mee. Maar het is natuurlijk nog beter als de werkelijkheid invulling geeft aan deze modellen, ze uitlegt of ze ondersteunt. In de categorie Volwassenheidsmodellen vind je meerdere modellen die aangeven in welke fase, in welk stadium of op welk niveau je je als organisatie bevindt op het gebied van het inzetten van Social Media op zakelijk vlak.

Op Forbes verscheen een tijdje geleden een artikel over een onderzoek dat enkele van deze fasen/stadia onderschrijft met statistische gegevens. De fasering wordt in vier stappen gedefinieerd, namelijk Ad Hoc, Awareness (bewustwording), Integrated (geïntegreerd) en Optimized (geoptimaliseerd). Zoals in onderstaande uitwerking is af te lezen, zijn 6 op de 10 bedrijven nog in de aftastende, ad hoc, fase. Slechts 1 op de 10 hebben de fase Integrated of zelfs Optimized bereikt.

Social Media Modellen - Social Business Maturity Model

Het complete artikel en de uitwerking van het model met bijbehorende cijfers, is te lezen op de website van Forbes.

2 gedachten over “Wat is de realiteit van Social Media volwassenheid?”

  1. Herman Visser

    Ok, maar is het niet zo dat bij modellen de input de beoordeling bepaald?
    Wie is verantwoordelijk voor de input die bepaalt in welke categorie je zit? M.a.w. wie/wat bepaalt de meting? Zijn er indicators voor die dit goed kunnen bepalen ?

    Mvrgr,

    Herman

  2. Hallo Herman,

    Elk model (zie ook de categorie Adoptiemodellen) heeft een ander indeling, dat hangt af van de persoon of instelling die het onderzoek uitvoert of het model puur op theoretische basis opstelt. Het model in deze blogpost is ook onderverdeeld in categorieën; grenzen zijn vaak vaag en persoonlijk, maar het mooie van dit model en bijbehorend onderzoek, is dat alle bedrijven die ‘gemeten’ zijn, op dezelfde manier zijn beoordeeld en in een categorie geplaatst zijn.

    De indicators die dit bepalen zijn (in dit geval) cultuur, strategie, technologie en communicatie/samenwerking. Zie de website van Forbes voor het complete artikel en de uitwerking van deze indicatoren.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.