Strategisch model over interne Social Media

Als er aandacht wordt geschonken aan de toepassing of strategisch gebruik van Social Media, ligt de focus met name op de ‘externe’ netwerken. Echter, interne Social Media mag niet zomaar vergeten worden. Het is een belangrijke ontwikkeling in middelgrote en grote organisaties, die overeenkomsten heeft met de werking van grote sociale netwerken.

Combineer je interne Social Media met het opstellen van een strategie op dit gebied, dan krijg je een onontgonnen gebied, namelijk het strategisch gebruik van interne sociale media. Uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de medewerkers gebruik maakt van één of meerdere interne Social Media. Mark Smiciklas ontwierp een model, het Internal Social Media Ecosystem model, waarin beschrijft hoe je intern een Social Media strategie kunt implementeren en wat de voordelen zijn. Hij gebruikt hierbij het populaire ‘honeycomb’ (honingraat) model, om te benadrukken dat elke medewerker individueel toegevoegde waarde kan bieden aan de organisatie, en dat dit niet van bovenaf opgelegd dient te worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *