Natuurlijk wil je als bedrijf meer klanten. Het liefst regelmatig terugkomende klanten. Maar waar zou je zijn zonder fans? De status ‘fan’ geeft al aan dat diegene meer is dan alleen klant of bezoeker. Fans zijn er in verschillende mate, zo laat onderstaand model zien. Het model is gepubliceerd in een infographic van Moontoast en beschrijft fans van potentieel tot super fan.
De stap van potentieel naar een ‘engaged’ (betrokken) fan is een zeer belangrijke. Als fans eenmaal je merk of product een warm hart toedragen, dien je alles in het werk te zetten om fans zo ver te krijgen dat ze jouw marketinginspanningen overnemen. Middelen hiervoor zijn er in overvloed, denk aan ‘Share’ buttons en tell-a-friend mailingen.
Enig puntje van kritiek op de opbouw van het model is de scheiding tussen een kopende fan (‘purchasing fan’) en een ambassadeur (‘advocate fan’). Ook als je geen producten koopt, kan je zeer bewust fan van een merk zijn, maar heb je nog geen producten gekocht omdat het product bijvoorbeeld nog onbetaalbaar is (denk aan Ferrari-fans). Deze elementen zijn dus eigenlijk in elkaar verwoven.
Kijk voor de complete infographic op de site van Moontoast.