Over ROI van Social Media wordt veel gesproken. Je hebt fervente voorstanders en tegenstanders van de meetbaarheid van Social Media initiatieven. Zelf sta ik er tussen in. Social Media acties zijn meetbaar. Maar tot een bepaald niveau. Het Vierfasenmodel geeft dit goed weer.
De pijl geeft het eigenlijk al aan. Het uiteinde is groter dan het begin, wat inhoudt dat het uiteinde(lijke resultaat) belangrijker is dan de input. Vergelijk het massale zenden door middel van het bijna obsessief opbouwen van een zo groot mogelijke database van ‘prospects’. Een ROI van 0,01 % is daarbij niet ongebruikelijk. Bij Social Media is de input echter van doorslaggevend belang; als deze niet kwalitatief is, dan wordt het resultaat ook niet kwalitatief. In het model kan je de linkerkant (harde factoren) makkelijk meten door middel van tools als Analytics. Hoe meer je de dikke kant van de pijl opzoekt, hoe lastiger het meten wordt. Men wordt bij de aankoop via je website namelijk niet enkel beïnvloedt door online factoren of Social Media berichten. De multichannel Marketing mix komt hier om de hoek kijken.
Een goede methode, bruikbaar en helder. Het model onderstreept echter wel dat je nooit van A tot Z je Social Media opbrengsten kunt meten.
Kijk voor meer informatie over dit model bij: Vierfasenmodel.
Beste meneer Van der Kooi,
Voor mijn scriptie gebruik ik het Vierfasenmodel van Don Bartholomew, met gebruikmaking van de goede uitleg uit uw boek. Nu ben ik benieuwd of u wellicht ook de originele bron hiervan heeft?
Ik hoor het graag! Alvast bedankt.
Met vriendelijke groeten,
Kirsten Bodt
Hallo Kirsten, dit is de originele bron: https://metricsman.wordpress.com/2008/08/29/a-new-model-for-social-and-traditional-media-measurement/.