Social Media Model Review: Social Strategy Learning Curve

Al de Social Media volwassenheidsmodellen die inmiddels de revue gepasseerd zijn, worden opgebouwd door middel van een stijgende lijn of curve. Het is inmiddels wel duidelijk dat het hoogst haalbare een totale Social organisatie betreft; voelsprieten in alle geledingen van de Social Media en totally connected met prospects, bestaande klanten en geïnteresseerden.

Social Media Strategy Learning CurveIn het adoptiemodel dat Mark Smiciklas op zijn blog introduceert komt dit opnieuw ter sprake. Hij geeft in zijn model een heldere weergave van feiten; een ‘Social’ organisatie, de hoogste tree in zijn model, is op dit moment nog een utopie. Enkele uitzonderingen daargelaten. Hoewel niet erg expliciet, geeft hij tevens een andere belangrijke factor aan, waardoor de meeste organisaties niet staan te springen om Social Media als marketingkanaal te omarmen; de ROI. Het eerste gedeelte van de curve is rood gemarkeerd. Oftewel, op korte termijn is Social Media ROI onmogelijk. Pas in een later stadium, als je meer richting ‘social’ groeit, is een degelijke return-on-investment haalbaar. Het model geeft dit goed weer.

Op zijn blog geeft Smiciklas, behalve een duidelijke theoretische insteek, ook concrete handvatten om elke fase door te komen en zo te groeien richting een sociale relatie met je belanghebbenden en geïnteresseerden.

Kijk voor meer informatie over dit model bij: Social Media Strategy Learning Curve.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *