Social Media Model Review: Engagement Pyramid

The Altimeter Group van Charlene Li en Jeremiah Owyang is, net als de Forrester Group, toonaangevend als het onderzoeken, bijbehorende resultaten en daar aan gekoppelde modellen betreft. De competenties om modellen uit goed geformuleerde onderzoeksvragen en -resultaten te extraheren zijn ruim aanwezig bij Altimeter. Een model dat al bijna 2 jaar geleden door Charlene Li werd opgesteld is de Engagement Pyramid.

Social Media Model Review - Social Media Engagement Pyramid - Altimeter Group (Charlene Li)Deze Social Media denkwijze is een herkenbaar weergavemodel; Li heeft het Social Technographics Profile nog vers in haar hoofd gehad, toen ze dit model opstelde. De pyramidevorm geeft meteen al een onderscheid in fasen aan; probeer als organisatie eerst de basis (de onderste lagen) onder de knie te krijgen, alvorens je de bovenste lagen Social Media gebruikers probeert aan te spreken.

Het goede aan dit model is de toepasbaarheid; op elk niveau van de Pyramid worden zowel de gebruikers omschreven, als wat je als organisatie, instelling, website, etc. moet doen om in de belevingswereld van die specifieke groep gebruikers te kruipen. En de adviezen die worden gegeven zijn duidelijk, helder omschreven.

Het model is gecategoriseerd als weergavemodel; het geeft weer welke verschillende groepen Social Media users er zijn, en wat zij doen (watching, sharing, etc.). Daarnaast kan je dit ook als focusmodel betitelen; de beschrijving geeft aan wat je kan doen om te ‘connecten’ met de groepen gebruikers die je wilt bereiken. Vergelijk de Social Media Piramide.

Kortom, een helder omschreven, goed onderbouwd model, op basis van onderzoek van een gerenommeerd onderzoeksbureau. Wat mij betreft: verhelderend, en ook zeer bruikbaar!

Kijk voor meer informatie over dit model bij: Engagement Pyramid.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *