Social Media Model Review – Social Media Maturity Model

Afgelopen maand werd ik door Antoon van Luxemburg geattendeerd op een door M&I te ontwikkelen model. Het bleek een model te zijn dat nog ontbrak in de bonte verzameling Social Media Modellen op deze website. Het model maakt namelijk onderscheid in vier ‘volwassenheidsfasen’.

Social Media Modellen - Social Media Maturity Model

Momenteel is dit een ‘hot item’, want zowat elke organisatie is wel bekend met Social Media, maar hoe ver ben je nou eigenlijk? En kan je nog volwassener of professioneler worden op dit vlak?

Het model beschrijft zeer goed de verschillende fasen en elke fase is ook nog eens herkenbaar; er is bij elke trede wel een praktijkvoorbeeld (uit je eigen omgeving of wereldwijd) te bedenken. Na overleg zijn ook nog de overgangen tussen de fasen benoemd. Dit maakt het model compleet; het is een prima handvat om te kijken waar je staat. Dit framework is niet direct toepasbaar of zorgt ervoor dat je als organisatie ineens het licht ziet. Maar dat hoeft ook niet. Een handvat is tenslotte ook een leidraad.

In eerste instantie is dit een prima model. Je kunt er mee doen wat je wilt. Een nadere toelichting zal op den duur noodzakelijk zijn; hoe werkt de overgang van de ene naar de andere fase? Is er eigenlijk wel een scheiding te maken tussen de twee fasen of vloeien deze in de praktijk meer in elkaar over?

Kijk voor meer informatie over dit model bij: Social Media Maturity Model.

Een gedachte over “Social Media Model Review – Social Media Maturity Model

  1. I am looking for a questionnaire that I can use to determine the social media maturity of 17 organisations. Can you perhaps direct me to one? I am currently doing my Masters on social media maturity.

    Thank You

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *