Social Media Model Review – OASIS Framework

Vergelijkbaar met het POST-model van Forrester is dit model dat tevens als acronym gepositioneerd wordt. Het model is iets uitgebreider dan dat van Forrester, maar volgt ongeveer dezelfde stappen. Het model is at best bruikbaar bij kleine Social Media projecten, de implementatie binnen een afdeling, of als er al ervaring met de implementatie aanwezig is. OASIS Framework - Social Media ModelHet model is namelijk niet gedetailleerd, maar is een goed handvat voor implementatie.

Bij het OASIS-framework wordt, net als bij POST trouwens, het Strategy-gedeelte niet als eerste stap gepositioneerd. Het is de vraag waard waarom dit zo is. En of dit in alle gevallen toepasbaar is. Hierdoor geef je toch een beetje aan dat je audience bepaalt wat je strategie gaat worden. Bij vele organisaties lijken verandertrajecten eeuwig te duren, en is het nog maar de vraag of je eerst je publiek vast moet stellen. Aan de hand van je strategie (beter nog: je visie en mission statement) kun je ook vaststellen wat je huidige doelgroep is en welke doelgroep je wilt bereiken.

Na implementatie is sustainment een belangrijk element dat niet vergeten dient te worden. Eigenlijk moet je hier niet pas over gaan denken nadat je het implementatietraject hebt volbracht. Het is beter om dit bij de start al te bedenken, aangezien je ook moet bepalen wat je doet als het misgaat.

Kijk voor meer informatie over dit model bij: OASIS Framework.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *