Social Media Model Review – Social Role Model

Brian Solis, auteur van het boek ‘Engage’, komt hier met een interessant model. Het is niet zozeer interessant vanwege de benamingen of de overzichtelijkheid, maar het zit meer in de details. In dit ‘Social Role model’, zoals ik dit maar even benoem, linkt hij de vormen die je als Social Media gebruiker kunt aannemen (de rollen), aan de verschillende soorten Social Media platformen. Je zou ook kunnen zeggen dat deze typologieën ontstaan vanuit de platformen zelf.

De verschillende rollen van Social Media gebruikers moeten meer als geheel worden gezien, vandaar ook dat er wordt gesproken over het ‘360 graden beeld’ dat een organisatie van haar doelgroep moet hebben. Social Role Model - Brian SolisVolgens Solis wordt te veel gefocust op één of twee rollen, en wordt het geheel uit het oog verloren. Oorzaak hiervan is dat Social Media momenteel bij slechts één afdeling belegd is, vaak Marketing, soms Customer Service. Maar bijna nooit op strategisch niveau.

Wat dit model goed onderscheidt van andere weergavemodellen, is dat Social Media gebruikers meerdere rollen kunnen aannemen. Ben je actief op Wikipedia? Dan ben je creatiever dan wanneer je op Facebook reageert op foto’s. De Social Media gebruiker heeft steeds meer verschillende gezichten. Het model van Solis geeft dit goed weer.

Kijk voor meer informatie over dit model bij: Social Role model.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *