Sinds vandaag is SocialMediaModellen.nl een categorie modellen rijker. De volwassenheidsmodellen. Tussen alle categorieën ontbrak blijkbaar toch nog een groep modellen. Ik zal uitleggen waarom deze categorie nu bestaat, hoe deze binnen het geheel aan categorieën Social Media modellen past en welke modellen hier binnen vallen.
De meest gebruikte modellen, waar veel gebruik van wordt gemaakt, zijn de Implementatiemodellen. Op welke manier implementeer ik een Social Media beleid? En welke strategie volg ik met Social Media? Deze modellen zijn veelomvattend en maken gebruik van de vele expertise die er is, onder andere bij onderzoeksbureaus Forrester en Altimeter. Wat automatisch volgt na de implementatie van een Social Media Strategie, is een meetmodel om de ROI van al je inspanningen te meten. Als laatste zijn er nog de weergavemodellen. Deze groep modellen geeft overzichtelijk weer hoe je gebruikers van Social Media kunt indelen, in verschillende dimensies.
Wat echter nog vòòr het implementeren speelt, is het strategisch kader waarbinnen Social Media geïmplementeerd dient te worden. Wat zijn de randvoorwaarden? Wie is verantwoordelijk voor het strategische, tactische en operationele gedeelte van Social Media? Oftewel: hoe richt ik mijn organisatie in. En waar wordt dit alles geïnitieerd? Is dit aan de top of komt het vanuit de medewerkers? Al deze vragen kun je beantwoorden door gebruik te maken van Volwassenheidsmodellen. Modellen om de aanleiding en het strategisch kader vast te stellen.
De nieuwe categorie vind je hier. Zijn er nog meer modellen die hier niet genoemd zijn, dan hoor ik dat graag!
Briljante site. Compliment. groet,
Ik moet zeggen dat er niet al teveel websites zijn die zo inzoomen op social media theorieën die voor organisaties heel handig zijn om te bepalen of social media het juiste pad is om te bewandelen en op welke wijze.