Roles of the Social Consumer model

Het Social Role model van Brian Solis is een weergavemodel die de verschillende rollen van een Social Media gebruiker omschrijft. In tegenstelling tot andere weergavemodellen wordt hier een belangrijke extra dimensie toegevoegd. Bij andere modellen wordt uitgegaan van het feit dat de meeste gebruikers aan de hand van één typering gedefinieerd kunnen worden. In dit model echter wordt de nadruk gelegd op de verschillende rollen (oogpunten) die dezelfde gebruiker aan kan nemen. Hier kun je dan weer Social Media websites/platformen koppelen.

Social Role Model - Brian Solis

Social Role Model

.
In het model worden de volgende rollen beschreven:

  • Influencer (beïnvloeder)
  • Decision makers (beslissers)
  • Peers (gelijke, online vriend)
  • Advisers (adviseurs)
  • Idea generators (creatievelingen)
  • Adversaries (tegenstanders)
  • Customers (klanten)

.
Kijk voor meer informatie op de website van Brian Solis of lees de bijbehorende blogpost.

Bijbehorende blogs:
Social Media Model Review: Social Role Model (06-01-2011)

.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *