Social Media Usage Framework

Aimia, een marketingbureau gespecialiseerd in Loyalty Management, ontwikkelde in 2012 een model dat zes typen gebruikers van Social Media onderscheidt.

Social Media Modellen - Social Media Usage FrameworkDe gebruikers zijn gedefinieerd op basis van twee variabelen namelijk:

  • Participation (deelname): actief tot passief
  • Exposure (zichtbaarheid): weinig tot veel

In het onderzoek dat Aimia uitvoerde worden zes type gebruikers onderscheiden op basis van deze twee variabelen:

  • No Shows (Niet zichtbaar): Deze personen hebben een lage zichtbaarheid en zijn zeer passief. Ze hebben een Social Media account, maar maken er geen of weinig gebruik van. Ze hebben tevens niet de behoefte om zichzelf ‘te laten zien’ aan de buitenwereld.
  • Newcomers (Nieuwelingen): De nieuwkomers hebben een social media account aangemaakt om maar niet achter te blijven bij hun vrienden en familie. Dat is de enige reden dat ze een account hebben aangemaakt. Deze groep heeft net als de No Shows een lage zichtbaarheid en zijn redelijk passief wat betreft deelname.
  • Onlookers (Kijkers): Deze groep vind het interessant om status updates, foto’s en informatie van anderen te bekijken om op de hoogte te blijven. Zelf zullen ze niet veel creĆ«ren of participeren in Social Media activiteiten. Ze hebben een lage participatiegraad maar een redelijk zichtbaarheidsniveau.
  • Cliquers: Deze personen zijn actief, meestal vrouwelijk, en met name aanwezig op Facebook en soortgelijke Social Media sites. Ze zijn zeer invloedrijk in hun eigen (kleine) kring en daardoor qua zichtbaarheid niet uitschieters. Ze zijn wel zeer actief wat participatie betreft.
  • Mix-n-minglers (Mengers): De mengers zijn actief en goed zichtbaar. Ze hebben accounts op meerdere sociale netwerken en pikken overal een graantje mee. Ze volgen, behalve hun vrienden, ook merken en organisaties. Ze hebben connecties met vrienden maar maken online ook connecties met onbekenden die interesses delen.
  • Sparks (Uitschieters): Deze groep zijn zeer actief, zeer zichtbaar en invloedrijk. Ze gebruiken Social Media kanalen om zichzelf te profileren en zichzelf te laten zien. Ze zijn ambassadeurs van Social Media, merken en bedrijven en interacteren ook regelmatig met merken en organisaties.

In de afbeelding is te zien hoeveel procent elke doelgroep ongeveer representeert. De percentages zijn gebaseerd op onderzoek in de Verenigde Staten in 2012.

Bronnen zijn een artikel op SocialMediaToday en de whitepaper van Aimia waarin het onderzoek naar deze groepen wordt samengevat.

Meer weten over dit model? Koop het Social Media Modellenboek op Managementboek.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *