Social Media Engagement Funnel

De Social Media Engagement Funnel geeft aan hoever je van je Social Media doelgroep af staat. Er wordt een onderscheid gemaakt in 7 groepen.
.

Social Media Engagement Funnel (origineel door Jason Falls, SocialMediaExplorer.com)

.
De funnel onderscheid zeven categorieën, van public tot ambassadeur.

Public
Het breedste gedeelte van de funnel bestaat uit het grote publiek, de doelgroep waar toekomstige klanten zich bevinden. Deze groep heeft nog niet van de organisatie of het merk gehoord, heeft nog niet de stap genomen om de social media accounts te volgen of met een social media pagina te interacteren.

Friends, fans & followers
In de grote groep potentials bevinden zich personen die zich verbonden voelen met een merk of bedrijf. Deze personen laten dit merken door Social Media pagina’s en profielen te volgen of te liken. Vrienden, fans en volgers zijn een eerste stap om potentiële klanten te binden. Door middel van status updates op social media worden personen in deze groep op de hoogte gehouden van informatie omtrent organisatie, merk of producten.

Subscribers
Een rol die vaak wordt beschouwd als meer betrokken dan fans en volgers, is die van subscriber, de personen die zich hebben aangemeld om nieuws en informatie van de organisatie of het merk te ontvangen. Het verschil met de fans en volgers zit hem in het feit dat de aanmelders zich hebben geabonneerd op updates die een hogere kans hebben om gelezen te worden.

Prospects
Een prospect kan gedefinieerd worden als ‘iemand die actief zijn of haar gegevens heeft achtergelaten in ruil voor content of relevante informatie’.1 Een stap verder in de trechter dan de subscribers, die enkel op de hoogte gehouden willen worden zonder extra gegevens achter te laten.

Customers, members
Klanten zijn personen die een product of dienst afnemen. Per organisatie en per product of dienst verschilt de duur van die relatie. Bij boodschappen is de klantrelatie verdwenen als het voedsel op is, bij de aanschaf van een auto kan de klantrelatie jaren duren.

Loyalists
Een loyale of trouwe klant is een terugkerende koper van producten of diensten bij dezelfde organisatie. Deze personen zijn trouw aan het merk en weten eenvoudig hun weg te vinden naar de organisatie en de juiste keuzes te maken op basis van eerdere ervaringen.

Advocates
De advocates of ambassadeurs zijn die personen die zich helemaal onder in de trechter bevinden. Het zijn er meestal niet veel, maar ze hebben een groot netwerk, zijn zeer tevreden en positief, hebben veel macht en weten anderen te beïnvloeden.

Een uitgebreide blogpost vind je op de blog van Mark Smiciklas op Intersection Consulting.

Meer weten over dit model? Koop het Social Media Modellenboek op Managementboek.nl

.

Een gedachte over “Social Media Engagement Funnel

  1. Pingback: Social Media Modellen voor stage- of afstudeeropdracht? | Afstudeercoach TIO

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *