Digital Lifestyle Groepen

De Digital Lifestyle indeling is ontwikkeld door TNS Nipo. Het bureau heeft zo’n 50.000 mensen in 46 landen ondervraagd naar hun Internetgedrag. Hierbij zijn beweegredenen, behoeften, verlangens en ambities meegenomen om tot een levensstijl-indeling te komen waarin 6 groepen vertegenwoordigd zijn.

Digital Lifestyle Groepen

Networkers (netwerkers)
De networkers gebruiken Internet met name om relaties aan te gaan en hier relevante content, opdrachten, vriendschappen of voldoening uit te halen. Behalve het aangaan is het onderhouden van (belangrijke) relaties ook een belangrijk element in hun digitale levensstijl. De networkers gebruiken Social Media om deze relaties te onderhouden naast hun drukke leven, zowel persoonlijk als zakelijk. Zij zien de sociale netwerken als een efficiënte manier van contact met anderen.

Functionals (functionelen)
Voor de functionals is het sociale web een hulpmiddel. Zij hebben geen behoefte om hun eigen identiteit op Internet te uiten. Zij gebruiken enkel de basis sociale middelen, zoals e-mail. Daarnaast nemen zij alleen informatie tot zich en delen of verspreiden dit niet. De functionelen zijn vaak bezorgd om hun privacy en willen daarom niet teveel risico nemen.

Knowledge seekers (kenniszoekers)
Knowledge seekers gebruiken Internet om beter beslissingen te kunnen nemen en gebruiken daarvoor veel zoekmachines en e-mail toepassingen. Hun doel is om zoveel mogelijk kennis te vergaren, zichzelf hiermee te verrijken en meer inzichten op te doen. Op basis hiervan nemen zij hun beslissingen, zowel in hun online levensstijl als offline. Kenniszoekers zijn vaak tevens trendsetters en zij beschikken over hun klein netwerk van gelijkgestemden.

Influencers (beïnvloeders)
Influencers gebruiken Internet elke dag. Zij willen voorop lopen in alles. Internet wordt geraadpleegd op elke mogelijke manier en op elk tijdstip om maar niets te missen. Beïnvloeders zijn ook creators; blogs, status updates, discussies. Vaak zijn zij bereid om veel op te offeren om maar gehoord te worden. Een vleugje narcisme komt ook vaak om de hoek kijken. Zij proberen zoveel mogelijk online te kopen in plaats van in de offline wereld.

Communicators (communicatoren)
Communicators willen communiceren via chat, Social Media en discussiegroepen. Communicatie is hun primaire drijfveer om Social Media te gebruiken. Zij zijn online opener dan in de offline wereld. Multi-tasking is een integraal onderdeel in het gebruik van de communicatiemogelijkheden van Social Media. Vaak worden mobiele mogelijkheden tevens gebruikt om overal op de hoogte te zijn van de gesprekken die plaatsvinden.

Aspirers (aspiranten)
Aspirers zijn relatief onervaren in het web maar hebben wel de drang om het web zich eigen te maken. Zij hebben toegang tot het sociale web via de thuiscomputer maar hebben de aspiratie om in de toekomst mee te gaan door gebruik te maken van mobiele applicaties. Deze ‘laggards’ hebben de tijd nodig om zich alles eigen te maken.

Bron: TNS Nipo Onderzoek – Digital Lifestyles. Op deze website is het complete onderzoek met resultaten te vinden.

Meer weten over dit model? Koop het Social Media Modellenboek op Managementboek.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *