Behaviorgraphics

De auteur van het boek Engaged!, Brian Solis, schrijft op zijn blog regelmatig over categorisaties en indelingen van personen op Social Media kanalen, waarom zij zich daar zo gedragen en welke kenmerken deze personen hebben. In zijn Behaviorgraphics model worden verschillende persoonlijkheden beschreven.

Behaviorgraphics Model - Rollen Social Media gebruiker - Brian Solis

In het ‘hart’ van het model staat benevolence. Oftewel: welwillendheid. Dit is het gedrag waar alle categorieën Social Media gebruikers door aangetrokken worden en dit moet de basis van ieder bedrijf zijn.

De rollen die het model bevat zijn:

Problem solvers (probleemoplossers)
Personen die een vraag opgelost willen zien en daarvoor veel vragen stellen op Social Media, maar ook personen die antwoorden willen geven op andermans vragen.

Commenters (reageerders)
Personen die overal commentaar op geven; positief, negatief, waardevol, opbouwend of ongezouten meningen. Zij zijn minder bereid om zelf content te creëren, maar reageren bijna overal op.

Researchers (onderzoekers)
Deze personen gebruiken hun sociale netwerk om weloverwogen keuzes te maken in beslissingen, zoals een aankoopproces. Ook onderzoeken zij de mening van hun netwerk door polls, onderzoeken, etc.

Conversationalists (gesprekspartners)
De gesprekspartners willen graag overal op reageren om een gesprek, discussie of andere interactiviteit te bewerkstelligen.

Curators (curatoren)
Personen die informatie filteren, voor zichzelf en voor anderen. Ze nemen veel informatie op, maar delen enkel belangrijke of waardevolle informatie (over hun vakgebied).

Connectors (connectoren)
Zij zoeken verbinding met alles en iedereen die relevant (of niet relevant) zijn, om zo een groter netwerk te verkrijgen.

Producers (producenten)
Producenten zijn personen die veel content genereren en vaak als belangrijk in hun vakgebied aangemerkt worden.

Broadcasters (zenders)
Personen die enkel en alleen zenden naar hun volgers of lezers en daarmee het gesprek ontwijken. Vaak is het eenrichtingsverkeer om zichzelf te promoten.

Marketers (marketeers)
Deze personen zijn creatief, welwillend en delen informatie dat voor hunzelf of anderen relevant kan zijn. Ze zijn geïnteresseerd in ontwikkelingen, die vaak input zijn voor berichten of artikelen.

Socialites (prominenten)
Prominenten die hun status op het internet hebben verdiend. Zijn vaak opgeklommen door Social Media en hun bekendheid sijpelt steeds vaker door in de offline wereld.

Self-promoters (zelfpromotor)
Deze personen zijn nog meer begaan met zichzelf dan de ‘zenders’, waarbij ze de doelstelling hebben om zichzelf te willen promoten ten koste van alles.

Egocasters (egotrippers)
Zij zijn de geëvolueerde versie van de ‘zelfpromotors’, waarbij ze alleen zichzelf nog zien of horen, geen oog voor anderen en hun meningen hebben en hun eigen zienswijze als enige juiste beschouwen. Ze zijn de verbinding met de werkelijkheid enigszins kwijtgeraakt.

Observers (kijkers)
Deze personen zijn in grote getale aanwezig op internet en Social Media. Ze bekijken en lezen van alles en nemen daarbij veel tot zich. Maar ze voegen zelf weinig tot niets toe.

Social climbers (sociaal-opgewerkten)
Deze groep personen is erop gericht om zich op te werken in hun vakgebied. Alles is er op gericht om aan de top te komen, waarbij ze andere personen snel en vaak schreeuwerig willen passeren.

TMI – too much information (te veel informatie)
Er is veel informatie op het internet, te veel soms. De personen die zich hier aan storen of dit niet meer aankunnen, worden door Solis de TMI genoemd.

Spammers (spammers)
De spammers hebben geen strategie, maar pushen alle informatie over evenementen, producten en diensten op een agressieve manier door de Social Media kanalen.

Leachers (stelers)
Dit zijn personen die informatie van anderen gebruiken of één-op-één kopiëren en uit hoofde van zichzelf publiceren.

Complainers (klagers)
Personen die klachten en negatieve berichtgevingen gebruiken als primaire manier van communiceren. Zo proberen zij zichzelf als ‘de nieuwe online consument’ te profileren.
.

Kijk voor de originele (Engelstalige) pagina van Solis op zijn website.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *