Social Media Cycle

De Social Media Cycle is ontwikkeld door strategisch Social Media Marketing bureau MarketingMonday. Het is een stappenmodel om Social Media te gaan gebruiken of het gebruik te professionaliseren. Het model bestaat uit 3 fasen, onderverdeeld in 12 stappen.

Social Media Strategiemodel - Social Media Cycle

De drie fasen met daarin de twaalf stappen worden hieronder beschreven.

Social Media Strategie
Hier denk je na over je bedrijfs-, merk- en marketingstrategie, alvorens je overgaat tot het maken van actieplannen of het ondernemen van actie. De stappen zijn als volgt:

1. Doelstelllingen. Bepaal je doelstellingen en vertaal deze naar social media doelstellingen door ze SMART te maken en te definiëren aan de hand van het Vierfasenmodel.

2. Doelgroepen. Stel je doelgroepen vast door onder ander Social Persona’s te definiëren die je doelgroep representeren. Herken hierbij ook direct je ambassadeurs en waar deze zich bevinden.

3. Contentstrategie. Bepaal welke content je wilt verspreiden en of deze aansluit op de eerder gedefinieerde doelgroepen.

4. Media en middelen. Hier definieer je welke middelen (social media kanalen) je gaat inzetten en waarop je je content gaat verspreiden. Zorg er goed voor dat deze middelen aansluiten op waar je doelgroep zich bevindt.

5. Crossmedia integratie. Maak gebruik van Paid media (Social Advertising bijvoorbeeld) om je Owned media (je accounts op social media) een boost te geven, waardoor meer mensen over je gaan praten (Earned media).

Winstgevende en kostenbesparende communities
Communities opbouwen is niet over één nacht ijs gaan. Het vergt veel tijd, maar levert uiteindelijk ook wat op. Niet alleen winst, maar ook een kostenbesparing.

6. Verbinden. Hierbij verbind je je fans en zorg je er voor dat ze je ambassadeur worden. Zo kun je je fans en volgers voor jezelf gebruiken, terwijl zij dat ook nog eens erg leuk vinden.

7. Activeren. Ambassadeurs moeten ook geactiveerd worden. Zorg er voor dat er content ontwikkeld wordt om te delen, of zorg voor andere interactieve manieren zoals een poll, discussies, artikelen of videomateriaal.

8. Groei. Maak een plan om je community te laten groeien. Niet alleen door goede content, maar ook door creatieve manieren, zoals Facebook campagnes of zelfs crossmediale campagnes.

9. Conversie. Kijk weer terug naar je Social Media doelstellingen. Hoe kan je je ambassadeurs en fans overtuigen om je producten te kopen of je diensten af te nemen? Worden zij geconverteerd en behaal je je doelstellingen?

Faciliteren en organiseren
Het gaat er hier om dat je blijft meten, de ROI gaat bepalen, en in je eigen organisatie je Social Media beleid uitdraagt en faciliteert onder je medewerkers. En misschien is het wel nodig om extra verantwoordelijkheden toe te kennen of zelfs nieuwe functies te creëren.

10. Analyse. Analyseer je Social Media inspanningen. Bekijk wat het je oplevert, zowel financieel, als op reputatiegebied. Bepaal je ROI.

11. Faciliteren. Zorg ervoor dat medewerkers geënthousiasmeerd raken en dat je ze faciliteert met tools en techniek. Maak intern afspraken.

12. Organiseren. Als er veel veranderd, moeten er ook taken verdeeld wordt. Beleg deze in rollen, verantwoordelijkheden en misschien wel nieuwe functies.

Het model is tevens te lezen op de website van MarketingMonday.

Meer weten over dit model? Koop het Social Media Modellenboek op Managementboek.nl

Een gedachte over “Social Media Cycle

  1. Pingback: Social Media Modellen voor stage- of afstudeeropdracht? | Afstudeercoach TIO

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *