POST methode

Forrester Research heeft, naast het Social Technographics Profile, ook een methode ontwikkeld om zorgvuldig Social Media in te richten. Het is het acronym POST:

POST methode - Social Media Strategie - Forrester

Het POST model wordt beschreven in het boek Groundswell van Josh Bernoff en Charlene Li uit 2008, maar werd in 2007 al door Bernoff geopperd op de Forrester blog.

People
Wat voor soort klanten en prospects heb je? Hoe gedragen zij zich online? Het kan zijn dat de doelgroep zich helemaal niet bevindt op de sociale netwerken die de organisatie voor ogen heeft. Misschien is het gros van deze doelgroep juist actief op review- of beoordelingssites, op niche-kanalen of in besloten groepen. De kans is aanwezig dat zij helemaal niet actief zijn op social media. Om de types in je doelgroep te bepalen is het Social Technographics Profile zeer geschikt.

Objectives
Wat zijn je doelen? Ben je meer geïnteresseerd in het luisteren om zo inzichten op te doen? Of wil je je klanten activeren om meer naamsbekendheid te genereren? De auteurs noemen hier vijf focuspunten, te weten listening, talking, energizing, supporting en embracing.

Strategy
Naast een helder klantbeeld en duidelijke doelen, moet een organisatie nadenken over de vraag hoe de klantrelatie veranderd kan worden door gebruik te maken van social media. Worden klanten als ambassadeur ingezet om een boodschap te verspreiden, worden ze gebruikt om een betere relatie met de topklanten te bewerkstelligen of is het mogelijk om alle klanten meer betrokken te laten raken bij het bedrijf of het merk? Misschien kunnen klanten wel ingezet worden om co-creatie of andere vormen van innovatie te bewerkstelligen. Door hier een keuze in te maken, weet de organisatie welke acties ondernomen moeten worden om dit te realiseren.

Technologies
Het laatste element van het model bestaat uit de tools, technieken en social media netwerken die een organisatie wil en kan gebruiken en waarop het zich kan profileren. Met technieken worden bijvoorbeeld eigen wiki-platformen en blogs bedoeld. In de loop van de tijd (sinds de verschijning van het boek en het POST-model) zijn er vele technieken bijgekomen. Denk alleen al aan apps voor smartphones en zelfs Facebook..

Meer weten over dit model? Koop het Social Media Modellenboek op Managementboek.nl

Bron: Forrester Research / Groundswell. Het boek Groundswell is sinds 2011 ook in het Nederlands verkrijgbaar.

Groundswell (Forrester) - Managementboek (Nederlandstalig)

Groundswell (Nederlandstalig)

Groundswell (Forrester) - Managementboek (Engelstalig)

Groundswell (Engelstalig)

6 gedachten over “POST methode

  1. Ik ben benieuwd wat dhr. H. Maijer met zijn opmerkingen bedoelt. Misschien kunt u wat meer uitweiden over uw opmerking? Bedoelt u dat de ondernemers allemaal(elke) zelf doen wat zij “denken” dat goed is?

    Mijns inziens, als zelfstandig ondernemer en actief gebruiker van social media, is het belangrijk om je goed te laten informeren over de mogelijkheden en een eventuele social media aanpak. Het is belangrijk dat je je doelgroep kent en aanspreekt op een manier die wenselijk is voor hen en niet maar social media neemt, omdat het nu eenmaal “moet”.

    De meeste ondernemers weten niet hoe ze effectief gebruik moet maken van social media en hebben er vaak ook geen tijd voor. Een goede social media indruk laat je pas achter als je er serieus mee omspringt en het daadwerkelijk ziet als toegevoegde waarde aan de bedrijfsvoering.

  2. Pingback: KLM ook online een hoogvlieger | carmenhalink

  3. Pingback: Het fundament van Social Media: vijf doelen | Social Media Modellen

  4. Pingback: strategies for tapping the groundswell – Life of HR

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *