Paid, Owned & Earned Media

Een zeer bekend en veel aangehaald model is de onderverdeling van Social Media inzet in betaalde, beheerde en verdiende media, oftewel Paid, Owned en Earned Media. Het model helpt om helderheid te verschaffen in de verdeling van je budget en middelen op Social Media.

Social Media Modellen - Paid, Owned, Earned Media Model

De driedeling werd voor het eerst gebruikt en naar voren gebracht in 2009 door Nokia, bij monde van marketing planner Daniel Goodall, op zijn blog, waar het toen nog onderverdeeld was inĀ Bought, Owned en Earned Media. Oorspronkelijk was het niet bedoeld voor Social Media, maar voor alle online kanalen. Kijkend naar het algemene online gebruik van deze driedeling, is dit de invulling:

  • Paid Media: Online banners, Google AdWords advertenties, advertentieruimte in nieuwsbrieven.
  • Owned Media: Met name je eigen website is een belangrijke bezitting als mediakanaal.
  • Earned Media: Blogposts en online artikelen over je merk, organisatie, product of dienst.

Al dit is in de loop der jaren niet veel veranderd, zij het dat er een extra fenomeen in de online marketing mix is ontstaan. Inderdaad, Social Media. En het model lijkt perfect gegoten te zijn voor Social Media:

  • Paid Media: Adverteren op Social Media kanalen, zoals Facebook Advertising, LinkedIn Ads, Twitter en de meeste andere sociale kanalen die dit aanbieden.
  • Owned Media: De pagina’s en accounts die je maakt op Social Media kanalen behoren tot je digitale ‘eigendommen’, ook al staan ze op een website als Facebook, LinkedIn of YouTube.
  • Earned Media: Conversaties, discussies en berichten over je bedrijf, merk of product zijn de media die je ‘verdient’. Deze berichten ontstaan uit zichzelf, of door hoe je je online positioneert en handen en voeten geeft aan je Social Media beleid.

Er worden regelmatig extra dimensies aan het basismodel toegevoegd, zoals Shared Media, Promoted Media, Hijacked Media, Sold Media en Curated Media. Combineren van de drie basistypen, levert andere ‘kleuraccenten’ op, zoals hier te zien is.

Het Social Media Fasering Model, ook te vinden op SocialMediaModellen.nl, is een afgeleide van dit oorspronkelijke model.

Meer weten over dit model? Koop het Social Media Modellenboek op Managementboek.nl

Meer leesvoer over dit model:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *