OASIS Framework

Het OASIS framework is een vijf-stappen-plan om Social Media te integreren in de dagelijkse business. OASIS is een acronym en staat voor Objectives, Audience, Strategy, Implementation en Sustainment.

 

OASIS model voor Social Media Strategie

OASIS framework

Objectives
Bepaal je doelen. Wil je bijvoorbeeld je omzet vergroten, je klanten loyaler maken of een nieuwe product testen? Om je strategie goed te kunnen opstellen is het bepalen van je doelen onontbeerlijk. Formuleer je doelen SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden), want de resultaten van je Social Media strategie zijn zeker te meten.

Audience
Weet wie je klanten zijn. En wie je prospects. Op wie wil je je eigenlijk richten? En welke eigenschappen bezit die groep? Online reageren mensen soms anders dan offline, houd hier rekening mee. Hoe bewegen mensen online en hoe beïnvloed je (organisatie, merk, product) dat? Kijk bij de weergavemodellen voor modellen om dit te bepalen.

Strategy
Ontwikkel een strategie. Als je je doelen hebt bepaald en weet wie je klanten zijn, waar ze zitten en wat ze doen, is het tijd om een strategie te bepalen. Creëer je segmentatie; het is lastig om je complete doelgroep op dezelfde manier te benaderen. Hoe ga je de segmenten benaderen? Ga je eerst luisteren, of meteen reageren?

Implementation
Ga niet meteen implementeren, maar plan zorgvuldig je implementatietraject. Deze stap vertelt je hoe je je strategie tot leven wilt brengen. Welke technologieën zijn belangrijk, welke tools kun je gaan gebruiken en wat heb je nodig om alles uit te voeren (denk aan capaciteit).

Sustainment
Een vaak ondergesneeuwde stap is het inbedden, up-to-date houden en verbeteren van je Social Media strategie. Blijf je doelstellingen meten, stuur bij, pas aan of sla een nieuwe richting in. Zorg dat er verantwoordelijkheden belegd zijn.

Bron: Dragan Varagic’s Blog

Bijbehorende blogs:
Social Media Model Review: OASIS Framework (13-01-2011)

Een gedachte over “OASIS Framework

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *