The Conversation Prism

De Conversation Prism is een bekende weergave van de kanalen, platformen en websites die onder Social Media vallen. Het is het paradepaardje van Brian Solis, welke hij regelmatig aan een update onderwerpt. Het omschrijft alle vormen van Social Media met daarbij de belangrijkste websites/kanalen die hier binnen vallen. De prisma geeft duidelijk weer hoe divers en groot de wereld van de online conversatie is. In 2008 verscheen de eerste versie van de visualisatie, in 2013 de tot nu toe meest recente.

Conversation Prism 2013 (Brian Solis)

De prisma bestaat uit de volgende elementen:

  • Comments: invoegapplicaties die reactiemogelijkheden of reputatie-elementen faciliteren, waarbij de bekendste Disqus is.
  • Crowd wisdom: crowdsourcing Social Media websites, die gebruik maken van grote massa’s gebruikers om kwalitatieve rangorden te publiceren. Bekende voorbeelden zijn Reddit en Digg.
  • Questions & Answers: Social Media initiatieven die zich toeleggen op het beantwoorden van vragen die niet door zoekmachines gevonden kunnen worden. Gebruikers reageren op vragen van anderen of discussiëren over een thema. Bekend voorbeeld is Quora.
  • Social Commerce: Dit is het complete proces van online shoppen, waarbij sociale aspecten worden geïntegreerd. Hieronder valt ook social shopping waarbij je met vrienden (fysiek op afstand) gezamenlijk online kunt winkelen.
  • Social marketplace: Het gezamenlijk groot inkopen om zo de kosten te drukken valt hieronder, Groupon is een bekend voorbeeld. Daarnaast het uitwisselen van diensten, producten of objecten zoals bij Airbnb en Kickstarter (crowdfunding).
  • Blog/microblogs: Eén van de eerste sociale mogelijkheden van het web was en is webloggen, afgekort ‘bloggen’. Door implementatie van een blogapplicatie op je eigen website, is kennis van HTML-code overbodig geworden. Ook faciliteren deze blogplatformen hun eigen subdomeinen die je gratis kunt gebruiken. Bekende voorbeelden in deze zijn WordPressBloggerPosterous en TypePad.
  • Social Curation: Curation is het terugbrengen van informatie tot de kern, of een overzichtelijk geheel presenteren van veel informatie. Dit kan voor allerlei content, van tekstuele informatie tot video’s. Een bekende (iPad-)applicatie is Flipboard. Ook Paper.li en Scoop.it zijn hier voorbeelden van.
  • Social Streams: Het verzamelen van informatie en content en dit op een overzichtelijke manier publiceren.  Ook microblogging valt onder deze categorie met als voornaamste voorbeeld: Twitter.
  • Nicheworking: Gebruikmaken van de mogelijkheden van Social Media, maar echter voor een beperkte groep of voorgedefinieerd publiek. Een goed voorbeeld is Goodreads dat enkel inzet op de community van boeklezers.
  • Discussion & Forums: De ‘traditionele’ manier van communiceren via het web is via fora en discussion boards. Na enkele upgrades nog steeds een populaire manier van communiceren.
  • Social Networks: De netwerken waar de meeste communicatie plaatsvindt. Behalve het toevoegen van vrienden en communiceren met elkaar, gaat het hier ook om het profileren van jezelf, het delen van content, discussiëren, social gaming, marktplaats functies en nog vele andere functionaliteiten. Bekende voorbeelden zijn Google+, Facebook en MySpace.
  • Business: Sociale Netwerken die, na de ‘persoonlijke’ netwerken zoals Facebook, ontstaan zijn om de behoefte naar zakelijk contact te vervullen. Vergelijkbaar met de Social Networks. Bekendste voorbeeld is LinkedIn, maar ook Xing is een belangrijk opkomend zakelijk sociaal netwerk.
  • Reviews & Ratings: Websites waarop producten en diensten door bezoekers worden beoordeeld aan de hand van reviews of ratings. Dit kan variëren van boeken (Amazon) tot restaurants (Yelp). Bekendste voorbeelden zijn Yelp en in Nederland Iens.
  • Location: Locatiegebaseerde diensten. Gebruikers van deze sociale netwerken kunnen inloggen aan de hand van de fysieke plaats waar zij zich bevinden. Bevat spelelementen en prijzen/kortingen gebaseerd op de locaties. Bekendste voorbeeld is Foursquare.
  • Video: Social kanalen waar video’s geüpload, gedeeld en becommentarieerd kunnen worden. Het sociale aspect is tevens dat je andere gebruikers kunt volgen of vrienden kunt worden. Reacties en ratings zijn vaak ingebouwd. Bekendste voorbeelden zijn YouTube en Netflix.
  • Documents/content: Social websites die het delen van documenten en content mogelijk maken, bijvoorbeeld Office-documenten. Naast het delen van documenten (welke vaak worden geconverteerd naar een leesbaar web-formaat), is reageren, volgen en taggen ook mogelijk. Bekendste voorbeelden zijn Prezi en Slideshare.
  • Events: Website die het mogelijk maken om events zoals vergaderingen, feesten, meetings of evenementen (in) te plannen. Bekendste voorbeelden zijn Meet.up en in Nederland Datumprikker.nl.
  • Music: Het delen van muzieksmaken, nieuwe muziek, playlists, bands en artiesten. Bekendste voorbeelden zijn SoundcloudShazam, en last.fm.
  • Wiki: Wiki’s zijn ontstaan uit het succes van Wikipedia, het zijn online kenniscentra waarbij gebruikers gezamenlijk een encyclopedie-achtige website zo volledig mogelijk maken. Een wiki is vaak gebouwd rondom een centraal thema. Bekendste voorbeeld is Wikipedia.
  • Livecasting: Ook wel ‘livestreaming’ genoemd. Op deze sociale websites wordt door gebruikers zelf gemaakte of opgenomen video’s en uitzendingen ‘live’ gestreamd (uitgezonden). Andere gebruikers kunnen inloggen op kanalen om de streams te volgen. Bekendste voorbeelden zijn Ustream en Justin.tv.
  • Pictures: Sociale websites die het mogelijk maken om foto’s en andere afbeeldingen te uploaden, zodat anderen hier op kunnen reageren, deze kunnen beoordelen en hier reacties op kunnen geven. Tevens zijn er integratiemogelijkheden met andere (social) websites. Bekendste voorbeelden zijn Flickr, Instagram en Picasa.
  • Social bookmarks: Op deze Social media kun je openbaar je favorieten toevoegen en delen met anderen. Ook kun je hiermee favorieten ontdekken van andere gebruikers die dichtbij je eigen voorkeuren liggen. Bekendste voorbeelden zijn Evernote, StumbleUpon en Delicious.
  • Enterprise: Interne sociale netwerken voor bedrijven zijn zowel voor interne samenwerking geschikt, als om een voorbode te zijn voor een goede social media strategie naar buiten toe. Bekendste voorbeelden zijn Yammer en Chatter.
  • Service networking: Websites die gebruik maken van the crowd om taken uit te voeren, zoals designs maken (99designs). De bekendste zijn Amazon MechanicalTurk en TaskRabbit.
  • Influence: Social media kanalen die zorgen voor een overzicht van de meest invloedrijke personen op een sociaal netwerk of binnen een groep. Bekendste voorbeeld is Klout.
  • Quantified Self: Nieuwere media die gebruikmaken van de behoefte van mensen om alles te meten, zoals sporten, voedingspatronen en slaapgewoonten. Bekendste voorbeelden zijn Nike+RunKeeper, fitbit en Jawbone.

Meer informatie over de Conversation Prism vind je op de blog van Brian Solis (juli 2013).

Meer weten over dit model? Koop het Social Media Modellenboek op Managementboek.nl

De Conversation Prism van 2010 ter vergelijk:

The Conversation Prism (conversatieprisma)

De prisma uit 2010 bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Comment and Reputation: invoegapplicaties die reactiemogelijkheden of reputatie-elementen faciliteren.
  • Wisdom of the Crowds: crowdsourcing Social Media websites, die gebruik maken van grote massa’s gebruikers om kwalitatieve rangorden te publiceren. Bekende voorbeelden zijn Reddit en Digg.
  • Questions & Answers: Social Media initiatieven die zich toeleggen op het beantwoorden van vragen die niet door zoekmachines gevonden kunnen worden. Gebruikers reageren op vragen van anderen of discussiëren over een thema. Bekend voorbeeld is Quora.
  • Collaboration: Online software die het mogelijk maakt om met meerdere personen, die niet fysiek bij elkaar zijn, samen te werken in één of meerdere documenten of webomgevingen. Bekend voorbeeld is Google Docs.
  • Social Commerce: Dit is het complete proces van online shoppen, waarbij sociale aspecten worden geïntegreerd. Hieronder valt ook social shopping waarbij je met vrienden (fysiek op afstand) gezamenlijk online kunt winkelen. Ook het gezamenlijk groot inkopen om zo de kosten te drukken valt hieronder, Groupon is hier een bekend voorbeeld van.
  • Blog platforms: Eén van de eerste sociale mogelijkheden van het web was en is webloggen, afgekort ‘bloggen’. Door implementatie van een blogapplicatie op je eigen website, is kennis van HTML-code overbodig geworden. Ook faciliteren deze blogplatformen hun eigen subdomeinen die je gratis kunt gebruiken. Bekende voorbeelden in deze zijn WordPress, Blogger, Posterous en TypePad.
  • Blogs/conversations: Hiermee worden de onderverdelingen in blog-categorieën en blogsearch websites bedoeld. Hiermee vind je relevante content die op blogs is geplaats. Bekend voorbeeld is Technorati.
  • Social Curation: Curation is het terugbrengen van informatie tot de kern, of een overzichtelijk geheel presenteren van veel informatie. Dit kan voor allerlei content, van tekstuele informatie tot video’s. Een bekende (iPad-)applicatie is Flipboard.
  • Streams: Het verzamelen van informatie en content en dit op een overzichtelijke manier publiceren.  Ook microblogging valt onder deze categorie met als voornaamste voorbeeld: Twitter.
  • Nicheworking: Gebruikmaken van de mogelijkheden van Social Media, maar echter voor een beperkte groep of voorgedefinieerd publiek. Bijvoorbeeld chatten voor collega’s binnen een organisatie, waarbij het bekendste voorbeeld Yammer is.
  • Do-It-Yourself/Custom Social Networks: Om je eigen Sociale netwerk op te zetten, zijn er custom communities. Net als de voorgeprogrammeerde weblogs, bestaan deze websites uit modules, zodat je je eigen Social Media initiatief kan starten en naar eigen wens kan aanpassen. Bekendste voorbeeld is Ning.
  • Discussion Boards & Forums: De ‘traditionele’ manier van communiceren via het web is via fora en discussion boards. Na upgrades nog steeds een populaire manier van communiceren.
  • Social Networks: De netwerken waar de meeste communicatie plaatsvindt. Behalve het toevoegen van vrienden en communiceren met elkaar, gaat het hier ook om het profileren van jezelf, het delen van content, discussiëren, social gaming, marktplaats functies en nog vele andere functionaliteiten. Bekende voorbeelden zijn Hyves, Facebook en MySpace.
  • Listening & Targeting: Tools en websites die online content aggregeren of verzamelen op basis van zoektermen, op veel verschillende sociale netwerken. Bekendste website is SocialMention.
  • Attention/Communication Dashboards: Tools en dashboards die zowel informatie en berichten verzamelen, als waarmee je berichten en replies kan verzenden. Bekendste voorbeelden zijn Tweetdeck en HootSuite.
  • Business Networking: Sociale Netwerken die, na de ‘persoonlijke’ netwerken zoals Facebook, ontstaan zijn om de behoefte naar zakelijk contact te vervullen. Vergelijkbaar met de Social Networks. Bekendste voorbeeld is LinkedIn.
  • Reviews & Ratings: Websites waarop producten en diensten door bezoekers worden beoordeeld aan de hand van reviews of ratings. Dit kan variëren van boeken (Amazon) tot restaurants (Yelp). Bekendste voorbeelden zijn Yelp en Iens.
  • Location: Locatiegebaseerde diensten. Gebruikers van deze sociale netwerken kunnen inloggen aan de hand van de fysieke plaats waar zij zich bevinden. Bevat spelelementen en prijzen/kortingen gebaseerd op de locaties. Bekendste voorbeelden zijn Foursquare, Gowalla en Feest.je.
  • Video: Social kanalen waar video’s geüpload, gedeeld en becommentarieerd kunnen worden. Het sociale aspect is tevens dat je andere gebruikers kunt volgen of vrienden kunt worden. Reacties en ratings zijn vaak ingebouwd. Bekendste voorbeeld is YouTube.
  • sCRM of socialCRM: Customer Relationship Management (CRM) systemen, welke online zijn vormgegeven en die via de browser bestuurd kunnen worden. Kunnen Social Media koppelingen bevatten om zo de klantprofielen zo volledig mogelijk te maken. Bekend voorbeeld is Salesforce.com.
  • Documents/content: Social websites die het delen van documenten en content mogelijk maken, bijvoorbeeld Office-documenten. Naast het delen van documenten (welke vaak worden geconverteerd naar een leesbaar web-formaat), is reageren, volgen en taggen ook mogelijk. Bekendste voorbeeld is Slideshare.
  • Events: Website die het mogelijk maken om events zoals vergaderingen, feesten, meetings of evenementen (in) te plannen. Bekendste voorbeelden zijn Socializr en Datumprikker.nl.
  • Music: Het delen van muzieksmaken, nieuwe muziek, playlists, bands en artiesten. Bekendste voorbeeld is last.fm.
  • Wiki: Wiki’s zijn ontstaan uit het succes van Wikipedia, het zijn online kenniscentra waarbij gebruikers gezamenlijk een encyclopedie-achtige website zo volledig mogelijk maken. Een wiki is vaak gebouwd rondom een centraal thema. Bekendste voorbeeld is Wikipedia.
  • Virtual Worlds: Bij ‘virtuele werelden’ wordt de fysieke wereld nagebouwd op Internet. Virtual worlds zijn vaak 3D en bieden sociale interactie mogelijkheden voor zowel personen als organisaties. Bekendste voorbeeld is SecondLife.
  • Livecasting: Ook wel ‘livestreaming’ genoemd. Op deze sociale websites wordt door gebruikers zelf gemaakte of opgenomen video’s en uitzendingen ‘live’ gestreamd (uitgezonden). Andere gebruikers kunnen inloggen op kanalen om de streams te volgen. Bekendste voorbeelden zijn Ustream en Justin.tv.
  • Pictures: Sociale websites die het mogelijk maken om foto’s en andere afbeeldingen te uploaden, zodat anderen hier op kunnen reageren, deze kunnen beoordelen en hier reacties op kunnen geven. Tevens zijn er integratiemogelijkheden met andere (social) websites. Bekendste voorbeelden zijn Flickr en Picasa.
  • Social bookmarking: Op deze Social media kun je openbaar je favorieten toevoegen en delen met anderen. Ook kun je hiermee favorieten ontdekken van andere gebruikers die dichtbij je eigen voorkeuren liggen. Bekendste voorbeelden zijn StumbleUpon en Delicious.

.
Bron: The Conversation Prism

Meer weten over dit model? Koop het Social Media Modellenboek op Managementboek.nl

4 gedachten over “The Conversation Prism

  1. Er is inmiddels een update van The Conversation Prism beschikbaar.
    http://www.theconversationprism.com/
    Hij is zeer geschikt om op A3 / poster formaat te laten afdrukken en cadeau te geven aan klanten/contacten die zich voor het eerst verdiepen in Social Media. En voor mezelf heb ik er een aan de wand hangen in mijn kantoor.

  2. Pingback: Social Media Modellen voor stage- of afstudeeropdracht? | Afstudeercoach TIO

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *