Social Media Landscape

In 2008 maakte Fransman Fred Cavazza al een eerste versie van zijn beschrijving van alle Social Media kanalen, het Social Media landscape. Vanaf 2011 is dit model jaarlijks geüpdatet, zie verderop op deze pagina voor de eerdere versies. De meest recente versie van dit model is in 2016 gepubliceerd.

Social Media Landscape 2016:

In tegenstelling tot voorgaande jaren, is de zeshoek verkozen boven de cirkel. Twitter, Facebook en Google zijn de dominante partijen in het Social Media landschap, wat breder is dan alleen de pure sociale kanalen. De belangrijkste categorieën zijn publiceren, delen, netwerken, communiceren, discussiëren en samenwerken. Met name het communicatie-deel (messaging) is erg belangrijk aan het worden. Rechtsonder in het model is te zien dat Facebook, WhatsApp en de communicatie van Google (Hangouts) en Microsoft (Skype) een zichtbare positie hebben verworven. Fred Cavazza legt de 2016-versie van het landschap in zijn blogpost toe.

Social Media Landscape 2016

Social Media Landscape 2015:

In deze versie van dit model heeft Cavazza Google+ uit de lijst met algemene sociale netwerken gehaald, ook gezien de ontwikkelingen vanuit Google, waarbij het netwerk minder focus heeft gekregen. Livestreaming apps zoals Meerkat en Periscope, en GIF-hosting services zijn hier voor in de plaats gekomen. In deze blogpost licht hij de nieuwe versie van het model toe.

Social Media Model: Social Media Landscape - Fred Cavazza

Social Media Landscape 2014:

Volgens Cavazza is er veel veranderd sinds de eerste versie van zijn model in 2008. Destijds was Social Media slechts een onderdeel van het wereldwijde web, tegenwoordig is het niet minder belangrijk dan het internet zelf. In principe is er geen Social Media meer, maar is Social Media het internet. Het internet is social geworden.

SMM - Social Media Model - Social Media Landscape 2014In de nieuwste versie van het Social Media landschap is er tevens een belangrijke plek voor mobiel. Smartphones hebben Social Media gemaakt tot wat het nu is. In het model zijn de volgende onderdelen opgenomen:

  • Publishing (publiceren van content op met name blogplatformen), Sharing (delen van informatie zoals presentaties en foto’s op Slideshare, YouTube, Pinterest en Instagram), Discussing (fora en aanverwante sociale kanalen zoals Reddit) en Networking (zakelijk op LinkedIn en persoonlijk op Badoo of Tinder). Dit zijn de vier elementen van sociale netwerken.
  • In de binnenste ring zien we de verschijningsvormen op mobiel: onder andere Snapchat, WhatsApp en WeChat. De kern wordt gevormd door de belangrijste algemene sociale kanalen, waar alle vier bovengenoemde elementen in zitten: Facebook, Twitter en Google+.
  • De onderste helft van de cirkel gaat over de rol die Social Media nu heeft overgenomen van het internet in het algeemen: Media, Commerce, Service en Technology zijn daarbij de kenmerken, in een wereldwijde markt.

Social Media Landscape 2013:

Social Media Model - Social Media Landscape 2012

De versie van het landschap op Social Media van 2012 was enigszins complex en vol, in 2013 heeft Cavazza het model meer uitgekleed en tot de kern gebracht. De ‘harde’ afscheiding tussen de verschillende functionaliteiten van de sociale netwerken is weggehaald. Kenmerkend voor de ontwikkeling van Social Media kanalen, die steeds meer functies bevatten. De vier basisfuncties van Social Media zijn volgens deze weergaven:

  • Publishing:Behalve het creëren van content op Blogger en WordPress, horen Wikipedia en zelfs LinkedIn in bepaalde mate hier thuis.
  • Sharing: de vage grens tussen publiceren (Publishing) en delen (Sharing) blijkt uit het feit dat Wikipedia, Tumblr en Instagram zich zowat in beide gebieden bevinden. Sharen doe je met name op YouTube, Pinterest, Vimeo, Spotify en Slideshare.
  • Discussing: meer dan alleen zenden, publiceren of delen, is het discussiëren en converseren steeds belangrijker geworden op Social Media. Vraag- en antwoord sites als Quora en Disqus zijn logische voorbeelden, maar Cavazza noemt hier ook Skype en zelfs WhatsApp.
  • Networking: het netwerken en connecten met elkaar gebeurt op zakelijke netwerksites zoals LinkedIn en Xing, maar ook op bijvoorbeeld datingsites zoals Badoo en buitenlandse netwerken zoals RenRen en Mixi.

Als drie belangrijkste netwerken worden Twitter, Facebook en Google+ genoemd. Deze vormen het middelpunt van het model. Deze kanalen voldoen aan alle vier hier boven opgesomde basisfuncties van Social Media.

Meer weten over dit model? Koop het Social Media Modellenboek op Managementboek.nl

Social Media Landscape 2012:

Social Media Model - Social Media Landscape 2012

In vergelijking met het model dat in 2011 werd gepubliceerd, heeft Cavazza in 2012 aandacht besteed aan de middelen waarmee Social Media worden gebezigd. De devices Smartphones, Tablets, Laptops, Computers en ‘Connected Devices’ worden als buitenste cirkel weergegeven. Dit is de toegang tot het gebruik van Social Media. Een ring meer naar binnen geeft aan dat er twee hoofdmoten zijn in Social Media gebruik, namelijk interactie (interactions) en gesprekken (conversations).

Sinds het Social Media landschap van 2011, is Twitter toegevoegd als ‘all-round’ sociaal medium. Deze vormt samen met Facebook en Google+ het middelpunt van het model. Daarnaast wordt er onderscheid gemaakt tussen 6 primaire vormen van Social Media gebruik:

  • Publishing: het publiceren van content, o.a. op WordPress, Blogger en Tumblr.
  • Sharing: het delen van diverse soorten content en materiaal zoals foto’s op Flickr, video’s op YouTube en muziek op Spotify.
  • Playing: het spelen van sociale games wordt steeds groter, dit komt o.a. door grote social games bedrijven als Zynga en Playfish.
  • Localization: dit zijn Social Media waarbij de locatie een belangrijke rol speelt, o.a. door het gebruik van GPS op mobiele apparaten. Voorbeelden zijn FourSquare, Path en Yelp.
  • Buying: kopen wordt steeds makkelijker en breder geaccepteerd. Ook via Social Media kanalen.
  • Networking: behalve gesprekken aanknopen op Social Media, wordt ook druk ge-netwerkt. LinkedIn is hier natuurlijk een mooi voorbeeld van, waarbij zakelijk wordt geconnect.
    .

Social Media Landscape 2011:

Social Media Modellen - Social Media Landscape

In deze weergave van alle Social Media wordt een onderscheid gemaakt tussen 7 categorieën:

  • Publish: sociale netwerken waarmee je je content kunt publiceren, zoals WordPress, Wikipedia en natuurlijk Twitter.
  • Share: het delen van informatie, maar dan meer dan alleen tekstueel. YouTube voor video’s en Flickr voor foto’s zijn bekende voorbeelden. Ook Instagram (mobiele applicatie) valt in deze categorie.
  • Discuss: interactie in de vorm van discussies kan op vele manieren, bijvoorbeeld vraag&antwoord (Quora) of op een forumachtige manier (Disqus).
  • Commerce: social commerce wordt door meerdere sociale netwerken ondersteund, zoals Bazaarvoice, Hunch en Swipely.
  • Location: FourSquare, Feest.je en Gowalla zijn bekende voorbeelden van locatiegebaseerde sociale media.
  • Network: de bekendste sociale netwerken, waarbij het ‘connecten’ het belangrijkste element is. Voorbeelden te over: LinkedIn, Hyves en Facebook.
  • Games: een vaak over het hoofd geziene categorie, omdat het al lang voor de opkomst van Social Media in bedrijf was, zijn de games. Zynga (onder andere Farmville), Playfish en Habbo zijn merken die hun slag hebben geslagen in het miljoenenspektakel van online social games.
    .

Bron: het Social Media Landscape van Fred Cavazza in 20082011, 2012, 201320142015 en 2016.

5 gedachten over “Social Media Landscape

  1. Echt fantastisch zo’n social media landscape! Google + en facebook die zijn wel bekend, maar sommigen die kende ik nog niet eens. Ik zal ook op andere websites registreren voor onze website http://www.flyers-ontwerpen.nl.
    Een reclamebureau grafisch ontwerpbureau die vast goed gebruik kan maken van social media

  2. Pingback: Blog 1. LinkedIn | SN-blog

  3. Pingback: Vernieuwd Social Media Landscape: versie 2014 | Social Media Modellen

  4. Pingback: De 2016-versie van het Social Media Landscape | Social Media Modellen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *