Communicatieroos

De Communicatieroos van Paul Blok beschrijft vijf zaken waar je als organisatie rekening mee moet houden als het gaat om Social Media en communicatie.

De Communicatieroos

Het model bestaat uit de volgende vijf elementen:

  • Luisteren. Maak een analyse van je eigen media (Owned Media) en monitor wat er op externe media kanalen gebeurt. Kijk daarbij naar wat er over je gezegd wordt, hoeveel, wat het sentiment is (overwegend positief of negatief), op welke platformen dit is en wie dit doen.
  • Reageren. Het is belangrijk om te reageren en niet je stil te houden. Dit werkt alleen maar averechts. Pas je werkzaamheden eventueel aan om beschikbaar te zijn zodat je reacties kunt geven.
  • Zenden. Het is belangrijk om zelf ook content te verspreiden. Contentcreatie is hierbij van levensbelang, maar ook het monitoren van wat je medewerkers doen hoort hier bij.
  • Activeren. Het gaat niet alleen om de inhoud, maar ook om van je fans en vrienden échte ambassadeurs te maken. Zorg er voor dat anderen (positief) over je gaan praten, en laat ze ook echt meedenken over je producten of diensten (co-creatie, crowdsourcing). Hierbij is de Social Technographics Ladder van Forrester ook een goed ijkpunt: definieer de ‘Creators’ in je doelgroep.
  • Organiseren. Dit staat centraal in de Communicatieroos. Het is namelijk een voorwaarde dat je intern alles georganiseerd hebt en je collega’s of werknemers gemotiveerd krijgt voor je Social Media beleid. Draagvlak, kennis en cultuur zijn hierbij de kernwoorden. Maar ook externe partners betrekken en verandermarketing als geheel inzetten.

Bekijk de uitleg van het model in deze Slideshare-presentatie voor de NIBAA.

Meer weten over dit model? Koop het Social Media Modellenboek op Managementboek.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *