Over SocialMediaModellen.nl

SocialMediaModellen.nl wil een overzicht creëren in de grote massa modellen, methoden, technieken en theorieën die de afgelopen tijd als paddestoelen uit de grond geschoten zijn. Social Media is geen hype meer, maar een blijvertje. Door voortschrijdend inzicht en ervaringen wordt steeds duidelijker hoe Social Media ingebed kan worden in een organisatie. ‘Jonge’ organisaties groeien er mee op, maar hoe kunnen bestaande organisaties de omslag maken om met Social Media te werken? En op welke manier dient dat dan te gebeuren? Deze website wil handvatten bieden die helpen om te gaan met Social Media, om een beeld te vormen van de online doelgroep, het meten van de efforts en het proces van het creëren van een Social Media strategie.

De modellen op deze website zijn zodanig begrijpelijk (gemaakt) dat een organisatie er direct mee aan de slag kan. Als verduidelijking bij de adoptie van Social Media en bijbehorende volwassenheid van de organisatie (volwassenheidsmodellen), als leidraad en visualisatie van Social Media doelgroepen en hun gedrag (weergavemodellen), om de focus voor benadering van de markt te bepalen (focusmodellen) als het resultaat van de inspanningen te meten (meetmodellen) of om te gebruiken als stappenplan voor inbedding (implementatiemodellen).

Modellen kunnen op verschillende manieren waarde toevoegen:

  • Ze bieden inzicht in de aspecten die ten grondslag liggen aan de inbedding van social media in de hedendaagse samenleving, zoals typen gebruikers en in welke fase van social media adoptie bedrijven zich bevinden.
  • Ze geven handvatten voor bedrijven en medewerkers die in hun functie met social media te maken hebben.
  • Ze visualiseren social media processen, waardoor deze begrijpelijk en behapbaar worden gemaakt. Want een beeld zegt meer dan 1000 woorden.
  • Ze bieden een startpunt voor vruchtbare discussies. Geen enkel model is 100% betrouwbaar, er is altijd ruimte voor eigen inbreng of discussie over de insteek of opbouw. Een social media model kan de basis zijn voor meer verdieping.

Twitter



Auteur/beheerder: Bart van der Kooi

Ik heb ervaring opgedaan in het Marketing-vak, waarbij duidelijk de ‘change of the game’ heeft plaatsgevonden: Social Media als aanjager van Marketing- en organisatieontwikkelingen. Ik ben geïnteresseerd in Marketing, organisatieverandering en technologische ontwikkelingen die deze veranderingen (kunnen) bewerkstelligen. De website SocialMediaModellen.nl is voortgekomen uit een combinatie van een voorliefde voor modellen en structuren, en daarnaast de interesse in ontwikkelingen die met Social Media gepaard gaan. Lees meer over Bart >>