Vierfasenmodel

Vierfasenmodel ROI Social Media

Het Vierfasenmodel geeft aan welke fasen je kunt onderscheiden in de intensiteit van contact. Dit model is ontwikkeld/bedacht door Don Bartholomew en is te gebruiken om onderscheid te maken tussen verschillende Social Media doelstellingen.

Vierfasenmodel (Exposure-Engagement-Influence-Action)

In mate van business impact zijn er vier type doelstellingen te onderscheiden: Exposure (bereik), Engagement (betrokkenheid), Influence (invloed) en Action (actie).

Exposure (bereik)
Wat is het totale bereik dat je met je accounts en berichten kunt behalen? Deze eenvoudig te meten eenheden zijn getallen die het bereik aangeven van Social Media accounts en bijbehorende content, zoals status updates, blogs en video’s. Het bereik van een pagina of bericht kan uitgedrukt worden in het aantal vertoningen (views), het aantal likes, volgers, aanmelders en fans.

Engagement (betrokkenheid)
Hoeveel personen hebben actie ondernomen op basis van blogs, berichten, foto’s en video’s? De termen betrokkenheid en engagement worden gebruikt als het gaat om de manier waarop Social Media door organisaties omarmd wordt. In tegenstelling tot de hiervoor genoemde bereiksvariabelen, wordt bij betrokkenheid bewust actie ondernomen door de doelgroep. Deze acties lopen uiteen van het doorsturen van berichten tot het reageren op updates.

Influence (invloed)
In welke mate en vorm wordt er over het merk of de organisatie gesproken? En wat is het hierbij behorende sentiment? Bij de voorgaande meeteenheden, waarbij het gaat over bereik en betrokkenheid, ligt het aandeel dat een organisatie of merk heeft voor een groot deel bij de eigen (marketing)activiteiten. Als fans en volgers berichten delen, blijft de originele boodschap grotendeels bestaan. De categorienaam influence zegt het al, hier wordt invloed uitgeoefend door de doelgroep. Berichten worden niet enkel gedeeld, maar er wordt informatie toegevoegd die een bericht positief of negatief heeft getint.

Action (actie)
Welke door Social Media geïnitieerde acties zijn er door de doelgroep ondernomen? In de voorgaande drie categorieën zijn veel uiteenlopende variabelen de revue gepasseerd. Het daadwerkelijk bepalen van de ROI vergt het vaststellen van de overkoepelende organisatiedoelstellingen. Hier vallen verkopen onder, maar ook leads zoals aanvragen en downloads.

Hoe verder je op de ROI-meetlat komt, hoe lastiger het is om een 100% accurate Return-on-Investment te berekenen. Daarnaast kan een multichannel Marketing mix zorgen voor versterking van het Social Media kanaal. Uit Exposure en Engagement zijn zeer relevante gegevens te halen, niet enkel voor verbeteren van je online strategie, maar tevens voor het ontwikkelen van je organisatie, merk, product of dienst.

Een andere weergave van hetzelfde model:

Vierfasenmodel - alternatieve afbeelding

.
Meer informatie over dit model is hier en hier te vinden.

Bijbehorende blogs:
Social Media Model Review: Vierfasenmodel (02-03-2011)

Meer weten over dit model? Koop het Social Media Modellenboek op Managementboek.nl

13 gedachten over “Vierfasenmodel

  1. Alle beschreven ROI-modellen zoals deze zijn volgens mij zinnig en nuttig. Echter is het voor mij vooral de vraag hoe bereik, doorstuurratio, aantal klachten etc etc op een overzichtelijke en structurele manier in kaart kunnen worden gebracht, zonder grote investeringen in tijd of geld.

  2. Pingback: Return on investment / Return on attention | Nieuwe Media Lab

  3. Hallo,

    Ik vroeg mij af welke modellen nu echt over de online communicatiemiddelen gaan?
    misschien kunt u mij helpen?

    • Hallo Erik,
      Dat is een zeer brede vraag – Social media is in de essentie tevens een communicatiemiddel. Dat houdt in dat alle hier gepresenteerde modellen over online communicatiemiddelen gaan. Kan je je vraag wat specifieker stellen?

  4. Het lastigste is volgens mij om te bepalen of de vierde fase ‘actie’ voortkomt uit de social media strategie. Hoe meet je dit objectief? Kun je daar iets meer over vertellen?

    • Hallo Roelien, zeker lastig, daar je nooit exact weet hoeveel van je inspanningen op social media ook daadwerkelijk leiden tot bijvoorbeeld afname van een product of dienst. Dit is dus nooit 100% af te dekken. Je kunt wel bijvoorbeeld twee grafieken (toename in social media bereik + verloop verkopen product/dienst) over elkaar leggen om de inspanning op social media te vergelijken met de resultaten van je bedrijf.

  5. Ik ga onderzoek doen naar de effectiviteit van online marketing communicatie middelen van een organisatie (inclusief social media).
    Dus het wordt een soort evaluerend onderzoek. Welke modellen kan ik het beste gebruiken?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>