ROI Social Media Pyramid

In zijn ROI Social Media Pyramid geeft Web Strategist Jeremiah Owyang (Altimeter Group) een houvast om de efforts van Social Media te meten. Hij heeft hierbij een onderverdeling gemaakt in drie elementen.

Social Media ROI Pyramid  /Pyramide van Jeremiah Owyang (Altimeter Group)

De drie elementen waarin onderscheid wordt gemaakt zijn Roles (rollen, functies), Metrics (meeteenheden) en Specific Data (de uitwerking van de eenheden aan de hand van voorbeelden). Het onderscheid in Metrics is herkenbaar, en wordt ook duidelijk in andere ROI modellen (Vierfasenmodel, Weinberg ROI model). De onderverdeling in Roles is een belangrijk nieuw element van een ROI model: Owyang licht toe dat de verschillende rollen in organisaties ook verschillende soorten informatie nodig hebben.

Roles (rollen)

  • Community managers en agencies: Op operationeel vlak is het voor deze groep van belang om de engagement data zoals aantal kliks, volgers, retweets en bezoeken, helder te krijgen. Deze rollen zitten namelijk dicht op de ‘markt’ en hebben zodoende concrete informatie nodig.
  • Business stakeholders: Op het tactische vlak hebben de interne stakeholders te maken met de conversie van de engagement data. De data kan worden vertaald in bruikbare managementinformatie zoals de Share of Voice (online marktaandeel) en de mate van Word-of-mouth over het merk, product of de organisatie.
  • Business executives: Op het hoogste niveau is basale informatie nodig over Return-on-investment; wat levert het ons nu eigenlijk op. Naast de tastbare omzet die gelinkt kan worden aan het Social Media beleid, is er ook de reputatie die opgebouwd wordt.

Kijk voor meer informatie op de blog van Owyang.

Bijbehorende blogs:
Social Media Model Review: Owyang’s ROI Pyramid (17-12-2010)

Meer weten over dit model? Koop het Social Media Modellenboek op Managementboek.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *